Raport rynku CO2. Tydzień 7/2011

Raport rynku CO2. Tydzień 7/2011
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Handel uprawnieniami: tendencja zwyżkowa wciąż trwa

Pod koniec ubiegłego roku notowania Dec11 EUA pozostawały na bardzo niskim, najniższym od pięciu ostatnich miesięcy poziomie, a wartość ich tylko nieznacznie przekraczała 14 EUR. Począwszy od stycznia EUA zaczęły jednak zyskiwać na wartości. W zeszłym tygodniu kurs odniesienia kontraktów plasował się między poziomem 14,53 EUR a 14,97 EUR. W ubiegły wtorek kontrakty Dec11 pozostawały na najniższym poziomie z całego ubiegłego tygodnia; 14,53 EUR. Tego dnia jednak, jeszcze przed końcem sesji udało im się osiągnąć poziom 14,78 EUR. W środę oraz w czwartek notowania EUA mieściły się w wąskim zakresie cenowym - między 14,64 EUR a 14,76 EUR.

Kradzież jednostek EUA z kont w niektórych uczestników rynku w dalszym ciągu powodowała destabilizację co stanowiło przyczynę niskich obrotów wolumenami handlowymi; w szczególności tymi na rynku spot. W piątek kontrakty Dec11 EUA przyciągnęły nieco więcej uwagi kupujących. Otworzyły się na poziomie 14,75 EUR, i po dość stabilnym wzroście zamknęły na 14,89 EUR. W poniedziałek rano bieżącego tygodnia, kurs odniesienia wzrósł do 14,97 EUR. W ciągu dnia jednak sprzedaże spowodowały jego spadek do poziomu 14,77 EUR. Po południu sprzedaż nieznacznie osłabła, co z kolei pozwoliło na ponowny wzrost notowań - do poziomu 14,90 EUR. Wczoraj rynek aktywów węglowych znalazł się pod wpływem negatywnych wydarzeń na rynkach energii elektrycznej: ceny energii elektrycznej oraz gazu spadały.

W związku z tym gracze ponownie rozpoczęli sprzedaż aktywów, co z kolei spowodowało, że ceny Dec11 EUA spadły przed południem do 14,76 EUR, czyli jeden procent poniżej poziomu zamknięcia z dnia poprzedniego. Wczoraj uczestnicy rynku byli zaintrygowani informacją z Anglii, o planowanym wdrożeniu podatku węglowego za zużywanie paliw kopalnych. Rząd brytyjski planuje nałożyć dodatkowy podatek w wypadku gdyby ceny aktywów spadły poniżej pewnego poziomu, który ma zostać wkrótce określony. W zależności od tego Który z zarysowanych scenariuszy się sprawdzi, minimalna cena będzie na poziomie między 20 a 40 GBP za jedną tonę CO2. Plan ten spotkał się jednak z oporem ze strony Brytyjskich środowisk przemysłowych, zaniepokojonych możliwością pojawienia ograniczenia swoje konkurencyjności w stosunku do innych państw. W dniu dzisiejszym kurs odniesienia kontraktów otworzył się na poziomie 14,79 EUR.

Oettinger przeciw zwiększeniu celu redukcyjnego

Komisarz EU ds. Energii Gunther Oettinger przyłączył się do trwającej debaty na temat celu redukcyjnego Unii Europejskiej. Jest on za utrzymaniem obecnego celu redukcyjnego, czyli obniżeniem emisji o 20% poniżej poziomu z 1990 roku do roku 2020 - w przypadku, gdy inne kraje UE nie zobowiążą się również do restrykcji w tym względzie. Uważa on, iż podwyższenie celu może spowodować zagrożenie "ucieczki emisji", tj.: przemieszczeniem się emisji i działalności gospodarczej do krajów, które będą miały mniejsze zobowiązania redukcyjne. Jednostronne zwiększenie celu do 30% przez UE może zmusić operatorów instalacji do przeniesienia działalności do Azji. W chwili obecnej nie ma porozumienia między decydentami UE w kwestii zwiększenia do 30% lub pozostawienia celu redukcyjnego na dotychczasowym poziomie. W marcu tego roku Komisja UE ma opublikować raport w sprawie możliwych skutków, jakie przyniosłaby zmiana celu redukcyjnego.

Sektor żeglugi morskiej podmiotem regulacji od 2017

Unia Europejska rozpoczęła konsultacje w sprawie włączenia sektora żeglugi morskiej do obowiązkowego planu redukcji emisji. Jeżeli Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) nie wypracuje porozumienia w sprawie celu redukcyjnego międzynarodowej żeglugi morskiej, wtedy sektor ten w stanie się podmiotem planu redukcyjnego UE. Pod koniec tego roku mają zostać sfinalizowane rozmowy z odpowiednimi podmiotami.

Po następnym szczycie klimatycznym - który ma odbyć się w Durban w Południowej Afryce pod koniec 2011 roku - Komisja UE planuje przedstawić konkretne regulacje prawne dla tego sektora. Projekt ustawy ma powstać wiosną 2012 roku. Jedną z opcji uregulowania kwestii związanych z emisjami generowanymi przez sektor jest jego włączenie do EU ETS. Zgodnie z obecnym planem pierwszy okres zobowiązań dla sektora żeglugi morskiej miałby zacząć się w 2017 roku.

Australia planuje wprowadzić ceny za emisję CO2

Od 2012 roku rząd Australii chce wprowadzić ceny za emisję CO2. Zgodnie z propozycją premier Julii Gillard emisja CO2 początkowo byłaby obarczona podatkiem, a następnie - od 2015 lub 2016 roku regulowana za pomocą systemu handlu emisjami. Propozycja ta została przedstawiona międzypartyjnej Komisji ds ochrony klimatu mającej opracować szkic planu, który pomoże państwu zrealizować cele redukcyjne. Propozycja Gillard może stanowić realny kompromis między podatkiem a systemem handlu emisjami.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Raport rynku CO2. Tydzień 7/2011

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!