PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

RWE Stoen Operator stosował niedozwolone przepisy

Autor: wnp.pl (DC)
22-04-2014 11:44

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) podzielił opinię Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), że dwa przepisy dot. przyłączenia odbiorcy do sieci energetycznej stosowane przez RWE Stoen Operator są niedozwolone.

W maju 2012 r. Prezes UOKiK złożył do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pozew o uznanie za niedozwolone klauzul z wzorców umownych RWE Stoen Operator. Sąd Apelacyjny podzielił stanowisko Urzędu. Wyrok z 9 kwietnia 2014 r. (VI Aca 1828/13) jest prawomocny, klauzule zostaną wpisane do rejestru prowadzonego przez Prezesa UOKiK.
Postanowienia tożsame z tymi, które znajdują się w rejestrze klauzul niedozwolonych nie wiążą konsumenta z mocy prawa a stosowanie ich we wzorcach umownych jest uznawane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Do tej pory w rejestrze znajdowało się 35 postanowień stosowanych przez dostawców wody, energii elektrycznej i gazu. Wyrok Sądu Apelacyjnego oznacza wpisanie tam kolejnych dwóch klauzul.

Jedno z zakwestionowanych postanowień umożliwiało przedsiębiorcy m.in. podwyższenie opłaty za przyłączenie do sieci o 10 proc. w stosunku do wcześniej ustalonej stawki, bez zgody konsumenta i możliwości odstąpienia od umowy. Tymczasem zgodnie z prawem, gdy przedsiębiorca zmienia istotne warunki umowy, do których należy cena, powinien umożliwić konsumentowi rezygnację ze swoich usług. W przeciwnym wypadku konsument narażony jest na ponoszenie dodatkowych kosztów, na które nie ma wpływu i które stanowić mogą znaczne obciążenie.

Za niedozwolone uznane zostało też postanowienie pozwalające przedsiębiorcy na zmianę terminu wykonania przyłącza energetycznego, bez ponoszenia odpowiedzialności. Zgodnie z prawem umowa z przedsiębiorcą energetycznym powinna precyzyjnie określać termin przyłączenia do sieci. Jeżeli do naruszenia warunków umowy dochodzi z winy przedsiębiorcy, zawsze ponosi on za to odpowiedzialność a poszkodowany klient może domagać się rekompensaty.

Spółka już zmieniła przepisy, które uznane zostały za niedozwolone.

- Oczywiście szczegółowo przeanalizujemy decyzję SOKiK. Pragnę jednak podkreślić, że RWE Stoen Operator już w styczniu 2013 r. zmienił w swoich wzorcach umów klauzule wskazane przez UOKiK jako niedozwolone. Pozytywne doświadczenia klientów mają kluczowe znaczenie dla działalności RWE, dlatego takie sytuacje traktujemy z największą uwagą - komentuje Iwona Jarzębska, dyrektor ds. komunikacji RWE.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 506 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP