PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rynek energii wymaga od konsumentów coraz większej wiedzy

Autor: PAP
14-03-2014 15:29
Rynek energii wymaga od konsumentów coraz większej wiedzy
fot. PTWP

Konsumenci powinni być coraz bardziej świadomi regulacji i swoich praw, aby korzystać na liberalizacji rynku energii - ocenia Federacja Konsumentów. Według niej konsumenci, zmieniając sprzedawcę prądu, często dają się oszukiwać.

Jak mówił w piątek na konferencji prasowej prawnik z Federacji Andrzej Bućko, bardzo duży procent trafiających do niej skarg dotyczących rynku energii odnosi się do oszustw, wprowadzania w błąd czy niedoinformowania przy zmianie sprzedawcy energii. "Jakość obsługi klienta przez polskie przedsiębiorstwa energetyczne, duże i małe, nie jest specjalnie wysoka, a to dlatego, że większość firm nie boi się utraty klientów i specjalnie nie walczy o nowych" - ocenił.
Prezes FK Kamil Pluskwa-Dąbrowski uważa, że aby skorzystać na zmianach rynku energii, konsumenci powinni być coraz bardziej świadomi swoich praw i regulacji. Mniej świadomi częściej są oszukiwani, bądź tracą na zmianach - ocenił.

"Osoba podająca się za montera czy inkasenta, ale zawsze podająca się za przedstawiciela dotychczasowego sprzedawcy, prosi o podpisanie jakiegoś protokołu, np. oględzin licznika, który w rzeczywistości jest umową z nowym sprzedawcą. Konsument orientuje się zazwyczaj w sytuacji po miesiącu, gdy przychodzi rachunek z nowej firmy" - mówił Bućko, opisując jedną z najczęstszych praktyk podawaną w skargach.

Podkreślił, że oczywiście taką umowę można wypowiedzieć, ale tu firmy stosują różne procedery - kary umowne, odszkodowania itp. W takiej sytuacji lepiej czekać na pozew, a nie reagować na żądania zapłaty kary - ocenił. Zauważył jednak, że często ludzie płacą "dla świętego spokoju".

Prawnik FK przypomniał, że od umowy zawartej poza siedzibą firmy można bez konsekwencji odstąpić w ciągu 10 dni, składając pisemne oświadczenie. Był jednak przypadek, że jedna z firm przyjmując takie oświadczenie podsuwała klientom do podpisu rzekome pokwitowanie przyjęcia, które w rzeczywistości było wycofaniem wypowiedzenia.

Bućko ocenił, że efektem takich praktyk jest coraz bardziej powszechne przekonanie, zwłaszcza wśród osób starszych, iż zmiana sprzedawcy energii to wyłącznie sposób na ich oszukanie.

Federacja wskazała też inny mechanizm, często opisywany w skargach do niej. Chodzi o właścicieli domów, którzy dostali rachunek na kilka-kilkanaście tys. zł za energię za ostatnich kilka lat, bo okazało się, że przez ten czas inkasent po prostu nie odczytywał im licznika. Okres rozliczeniowy konsumenta nie może być dłuższy niż rok - przypomniał Bućko. Jak dodał, po reklamacjach sprzedawcy w końcu się przyznają, że nie sczytywali licznika, ale dalej twierdzą, że zapłata się należy. "Nie do końca, bo należności za energię elektryczną przedawniają się już po dwóch latach" - podkreślił.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 343 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

794 350 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP