Samochody na prąd wcale nie są wolne od emisji CO2

Samochody na prąd wcale nie są wolne od emisji CO2
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rewolucja elektromobilności coraz bardziej przyspiesza, tymczasem - jak wynika z wyliczeń analityków - samochody elektryczne wbrew pozorom nie są całkowicie zeroemisyjne, bo wykorzystywana w nich energia produkowana jest z różnych źródeł, częściowo z paliw kopalnych.

Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE), produkcja i sprzedaż samochodów elektrycznych przyspieszyła w 2016 roku, kiedy wyprodukowano na świecie 2 mln pojazdów tego typu i sprzedano ponad 750 tys.

Prognozy na najbliższe lata przewidują, że w 2020 roku na rynku będzie już od 9 do 20 mln pojazdów elektrycznych, a w roku 2025 - od 40 do 70 mln sztuk. Coraz więcej krajów rozpoczyna prace nad zakazem w przyszłości sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi i generalnie zachęca kierowców do przesiadania się do „elektryków”.

Czytaj też Czy samochody elektryczne są przyszłością motoryzacji?

Tymczasem, jak wynika z wyliczeń Bloomberg New Energy Finance (BNEF), dla przykładu w Chinach, które odpowiadają za 40 proc. sprzedaży samochodów elektrycznych na świecie, prąd do ich zasilania produkowany jest w większości z węgla.

W konsekwencji pojazdy elektryczne w Chinach produkują średnio 188,5 grama CO2 na każdą milę, najwięcej na świecie. Dla porównania w Wielkiej Brytanii jest to przeciętnie 76 gramów CO2 na milę, a we Francji zaledwie 2,7 grama, ze względu na energię produkowaną przede wszystkim przez elektrownie atomowe.

Czytaj również Jadwiga Emilewicz: Chcemy, by samochody elektryczne stały się standardem.

Mimo wszystko samochody elektryczne pozostają bardziej ekologiczne niż spalinowe. Według BNEF przeciętny pojazd z silnikiem benzynowym emituje ok. 250 gramów CO2 na każdą milę. To oznacza, że w 2016 roku pojazdy elektryczne były średnio o 39 proc. „czystsze” od pojazdów spalinowych, a do roku 2040 ta różnica ma wzrosnąć do 67 proc., bo do tego czasu źródła odnawialne będą miały większy udział w globalnym miksie energetycznym.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Samochody na prąd wcale nie są wolne od emisji CO2

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!