PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Subsydia do energii barierą w rozwoju Afryki Subsaharyjskiej

Autor: PAP
24-04-2013 08:58

Systemy subsydiowania energii w Afryce Subsaharyjskiej mają liczne negatywne skutki, ich reforma jest niezbędnym warunkiem uwolnienia potencjału gospodarczego Afryki Subsaharyjskiej - stwierdza Międzynarodowy Fundusz Walutowy w projekcie specjalnego raportu.

W przygotowywanym do publikacji dokumencie MFW nt. reformy subsydiów do energii elektrycznej i paliw w Afryce Subsaharyjskiej podkreśla się, że w porównaniu z resztą świata konsumpcja energii jest tam wyjątkowo niska - także w porównaniu do równie biednych państw z innych części świata - głównie z powodu niedoinwestowania zdolności produkcyjnych i sieci przesyłowych.
Fundusz przypomina, że subsydia pochłaniają znaczącą część wydatków publicznych - w ostatnich latach średnio 1,4 proc. PKB regionu.

Według MFW subsydia i słaby dostęp do energii są ze sobą powiązane. Dokument stwierdza, że na subsydiach korzystają przede wszystkim bogatsi, którzy konsumują więcej energii, a nie biedni, którzy często w ogóle nie mają do niej dostępu. Np. w 2009 r. w Mali 13 proc. populacji miało dostęp do sieci elektrycznej i subsydiowanej energii, a reszta korzystała ze źródeł jak baterie czy generatory, dostarczających prądu co najmniej 10-krotnie droższego. Dostęp pozostaje na niskim poziomie, bo na dopłaty przeznaczane są środki, które mogłyby być zainwestowane w jego polepszenie - wskazuje MFW.

Senegal bramą do Afryki Zachodniej

Według raportu, średnio w Afryce 45 proc. dopłat do paliw przechwytuje grupa najbogatszych gospodarstw domowych, podczas gdy do grupy o najniższych dochodach trafia niecałe 8 proc. Natomiast reformy przeprowadzone w Kenii i Ugandzie poskutkowały szybką rozbudową sieci energetycznej i wzrostem odsetka populacji z dostępem do niej - w Ugandzie w latach 2006-2011 o 41 proc., a w Kenii o 140 proc. między 2005 i 2011 rokiem.

Innym wskazywanym niekorzystnym efektem silnego subsydiowania paliwa w Nigerii jest jego przemyt do krajów, gdzie dopłaty są niższe a ceny wyższe. Np.w Beninie tylko 10-15 proc. paliw pochodzi z legalnych, opodatkowanych źródeł, a reszta to kontrabanda z Nigerii. Oznacza to po prostu transfer nigeryjskich dopłat do Beninu, który z kolei traci ok. 2 proc. PKB z niezapłaconych podatków.

W wielu krajach konstrukcja subsydiów wskazuje na preferowanie jednego tylko sektora, często funkcjonującego na zasadach kartelu, jak np. transportu drogowego w Burkina Faso czy licznych linii lotniczych, działających z Gwinei Równikowej. MFW zauważa, że subsydia są bardzo prostym sposobem na poprawienie sytuacji części społeczeństwa. Natomiast reformy są trudne, ponieważ w pierwszej kolejności trzeba przekonać społeczeństwo, że więcej zyska na zmianie przeznaczenia publicznych pieniędzy niż straci na ograniczeniu subsydiów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 713 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

303 726 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP