Wielkie transformatory mocy produkowane w polskich zakładach to nowoczesne, bardzo zaawansowane technologicznie urządzenia. Pracują one w elektrowniach na całym świecie. Elektrownie, szczególnie wodne, bardzo często zlokalizowane są w miejscach trudno dostępnych, wysoko w górach, na przełomach rzek w wąskich dolinach. Dostarczenie transformatora w takie miejsce to niezwykle skomplikowane przedsięwzięcie logistyczne. Stanowi wyzwanie któremu sprostać mogą tylko najlepsze firmy spedycyjne.
Niezwykle istotny jest wybór odpowiedniego środka i sposobu transportu, sporządzenie projektu załadunku i zabezpieczenia przewożonych maszyn. Kluczowe jest uprzednie dokonanie analizy trasy przejazdu uwzględniające ograniczenia środowiska naturalnego oraz uwarunkowania infrastruktury transportowej.
Problemem mogą okazać się bowiem mosty, wiadukty, geometria skrzyżowań. Prócz wymienionych kwestii technicznych, bardzo ważne są również sprawy organizacyjno-prawne. Należy wziąć pod uwagę zakazy obowiązujące na terytorium danego kraju, pozyskać odpowiednie zezwolenia na przejazd, niekiedy zorganizować pilotaż transportu lub zapewnić eskortę policyjną.
Umiejętne opracowanie harmonogramu i metodologii przewozu wymaga wiedzy, doświadczenia i znajomości specyfiki przewozu transformatorów. Gwarancją powodzenia projektu są zatem kwalifikacje oraz doświadczenie specjalistów ds. spedycji. Takich profesjonalistów zatrudnia Fracht FWO Polska. Firma wchodzi w skład Grupy Fracht – szwajcarskiego operatora logistycznego, działającego na światowym rynku od 1955 roku. Specjalnością firmy Fracht FWO Polska jest świadczenie kompleksowych rozwiązań w zakresie frachtu ponadgabarytowego. Firma ma duże doświadczenie, w zakresie dostaw wszelkiego typu transformatorów do różnych, często trudno dostępnych miejsc na całym świecie.
Ilustracją dostawy w trudnych warunkach otoczenia naturalnego jest wrześniowa wysyłka z Polski transformatora mocy przeznaczonego do elektrowni wodnej w Norwegii. Hydroelektrownia położona jest na terenie górzystym, trasa dojazdu przecinana licznymi mostami, wiaduktami, wąskimi tunelami wydrążonymi w skałach. Wymagało to przeprowadzenia dokładnej analizy infrastruktury, wybrania odpowiednich środków transportu i wyznaczenia optymalnej, pod względem bezpieczeństwa ładunku, trasy. Transformator przewożony standardowym środkiem transportu używanym w przewozach ponadgabarytowych, byłby zbyt wysoki w stosunku do parametrów lokalnej infrastruktury. Do przewozu użyto zatem specjalistycznego, niższego zestawu drogowego. Projektowi towarzyszyła presja czasu, ze względu na zobowiązania kontraktowe klienta do dostawy w ściśle określonym terminie. Aby temu sprostać oraz zminimalizować koszty na port rozładunku wybrano ten położony najbliżej miejsca posadowienia. To z kolei wymagało zastosowania specjalnego statku o mniejszym poziomie zanurzenia, mogącym wpłynąć na norweskie fiordy.
Realizacja projektu stanowiła wyzwanie z którym firma Fracht FWO Polska poradziła sobie doskonale. Po raz kolejny wykazała, iż jest godnym zaufania partnerem biznesowym, który z sukcesem mierzy się z najtrudniejszymi projektami.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Transformatory - wyzwanie także dla logistyków. Fracht FWO Polska