PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski czeka na dyrektywy ograniczenia emisji CO2

Autor: Wnp.pl (PS)
06-12-2017 18:28 |  aktualizacja: 06-12-2017 19:08
Transport morski czeka na dyrektywy ograniczenia emisji CO2

Alternatywnym paliwem dla napędu statków wydaje siębyć przez wiele lat LNG.

Fot. Gaz-System.

W toczących się negocjacjach w sprawie redukcji emisji CO2 przez transport morski obszarem wymagających najpilniej rozwiązania jest określenie etapów tej redukcji, nim upowszechni się korzystanie z paliw nie powodujących emisji spalin.

Opinię tę przedstawiła Międzynarodowa Izba Spedycji (ICS) podczas międzynarodowej konferencji w Atenach. Poświęcona ona była m.in. zasadom bunkrowania statków w portach Morza Śródziemnego.
Ono bowiem od stycznia 2020 roku zostanie objęte dyrektywą Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) o stosowaniu do napędu statków ropy o obniżonej zawartości siarki (0,1 proc., w miejsce 3,5 proc.).

Przypomnijmy, że z początkiem 2015 roku dyrektywa ta obejmuje rejon SECA (Morze Północne, Bałtyckiego i Kanał La Manche) oraz wschodnie wybrzeża USA.

Dalsze rozszerzanie takich stref budzi jednak sprzeciw gospodarek wschodzących, takich jak Chiny, Indie i Brazylia.

„Jest to zrozumiałe, bo zakup paliwa stanowi zdecydowanie największą pozycję wśród kosztów transportu morskiego” – przypomniał Simon Bennett, dyrektor ICS.

Ale problem jest głębszy. Do kwietnia 2018 roku IMO ma przedstawić listę celów krótko-, średnio- i długoterminowych do osiągnięcia w planie redukcji emisji CO2 przez transport morski.

Zdaniem ICS rządy powinny rozpoznać, czy i w jakim zakresie uda się ograniczyć do 2050 r. korzystanie z paliw kopalnych do napędu statków, jako największego źródła emisji CO2.

Bennett wyraził wątpliwości, czy do tego czasu tradycyjne paliwo zostanie powszechnie zastąpione ogniwami paliwowymi, bateriami zasilanymi energią odnawialną lub napędem wodorowym. Dlatego plany redukcji należy budować do realnych warunków.

Wydaje się, na okres przejściowy można upowszechnić stosowanie mniej emisyjnego źródła, choć pochodzącego z paliw kopalnych – gazu w postaci LNG.

Jak wskazują zachowania największych armatorów europejskich, po wprowadzeniu w 2015 r. obowiązku stosowania ropy z obniżoną zawartością siarki, wybrali oni dwie metody: albo stosują tzw. płuczki ropy, albo napęd dualny – z silnikami zasilanymi LNG.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 349 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

788 854 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP