PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trzeba uczyć odbiorców rynku energii

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
12-01-2009 06:44

Najważniejszym elementem, dzięki któremu rynek energii może się rozwijać, jest świadomość klienta, że zmiana sprzedawcy jest możliwa bez konieczności stawiania dodatkowych słupów i montowania dodatkowego licznika - ocenia Joanna Kalbalczyk, dyrektor ds. Obsługi Klienta i Billingu RWE Polska.

- RWE działa na wielu zliberalizowanych europejskich rynkach, m.in. w Niemczech i Wielkiej Brytanii, więc naturalne jest, że jako międzynarodowy koncern mamy duże doświadczenie z zakresu obsługi klienta. Korzystaliśmy z tego doświadczenia rozwijając obsługę klienta w Polsce - mówi Joanna Kalbalczyk, dyrektor ds. Obsługi Klienta i Billingu RWE Polska.
W Niemczech w pierwszych latach po uwolnieniu rynku, które nastąpiło w 1998 roku, niewielu klientów decydowało się na zmianę sprzedawcy energii. Była to sytuacja podobna do tego co obecnie dzieje się w Polsce. Klienci wiedzą, że posiadają możliwość zmiany sprzedawcy, ale z niej nie korzystają. W Niemczech dopiero po kilku latach i licznych akcjach informacyjnych prowadzonych przez urzędy oraz media, zaczęła rosnąć liczba klientów korzystających z prawa wyboru sprzedawcy energii. Pojawiły się nowe firmy, działające w oparciu o inną filozofię niż firmy od dawna funkcjonujące na rynku. Ich działania marketingowe były bardzo intensywne, wręcz agresywne, ale dzięki nim właśnie te firmy zaczęły zdobywać nowych klientów. Dużą rolę w rozwoju rynku odegrał również regulator.

W ocenie Joanny Kalbalczyk, najważniejszym elementem, dzięki któremu rynek może się rozwijać, była świadomość klienta, że zmiana sprzedawcy jest możliwa bez konieczności stawiania dodatkowych słupów i montowania dodatkowego licznika. Gdy klienci zaczęli dostrzegać praktyczne elementy związane ze zmianą sprzedawcy, częściej na tę zmianę się decydowali.

Joanna Kalbalczyk podkreśla, że aby proces zmiany sprzedawcy mógł zostać przeprowadzony szybko i bezproblemowo, powinny być zagwarantowane jednakowe standardy i procedury we wszystkich spółkach obrotu i Operatorów Systemów Dystrybucyjnych (OSD) w Polsce. Powinny być np. ujednolicone definicje protokołów i licznika. Tymczasem występują problemy nawet z czymś, co wydawałoby się dość prostą rzeczą, jaką jest identyfikacja punktu poboru energii. W innych krajach Unii Europejskiej określono jego dokładną definicję i nie ma problemów, aby zidentyfikować konkretny punkt poboru i klienta. Jak przekonuje Joanna Kalbalczyk, w Polsce nie jest to takie proste, ponieważ klient w Polsce "wiązany" jest z licznikiem, natomiast w innych krajach z końcówką sieci (kablami).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP