UOKiK: ponad 200 tys. zł kary dla PGE Okręgu Radomsko-Kieleckiego

UOKiK: ponad 200 tys. zł kary dla PGE Okręgu Radomsko-Kieleckiego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad 200 tys. kary będzie musiała zapłacić spółka PGE Zakłady Energetyczne Okręgu Radomsko-Kieleckiego Dystrybucja za narzucanie konsumentom dodatkowych, nieprzewidzianych przepisami opłat za przyłączenie do sieci - poinformował UOKiK.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel uznała, że spółka nadużywała pozycji dominującej na rynku i nakazała jej zmianę praktyki oraz nałożyła na nią karę w wysokości 204,414 tys. zł.

Jak podał w piątek Urząd, postępowanie antymonopolowe przeciwko spółce zostało wszczęte we wrześniu 2008 r. na skutek skargi konsumenckiej, przekazanej do UOKiK przez miejskiego rzecznika konsumentów. Skarżący zakwestionował zasady pobierania przez spółkę opłat za zmianę przyłącza do sieci elektroenergetycznej zánapowietrznego na kablowe, które były naliczane niezgodnie záobowiązującą taryfą.

Przedsiębiorstwo energetyczne zawiera umowy o przyłączenie do sieci, jeżeli infrastruktura techniczna na to pozwala i jest to uzasadnione ze względów ekonomicznych. Wówczas, zgodnie záprawem energetycznym, opłatę za przyłączenie do sieci ustala się na podstawie stawek określonych w taryfie zatwierdzonej przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki - wyjaśnił UOKiK.

W szczególnych przypadkach zakłady energetyczne mogą pobierać opłaty pozataryfowe przy zmianie przyłączy. Postępowanie wykazało, że spółka PGE Zakłady Energetyczne Okręgu Radomsko-Kieleckiego Dystrybucja, pobierała jednak takie dodatkowe opłaty każdorazowo, niezależnie od okoliczności.

"Była to praktyka godząca w interesy finansowe klientów spółki - stosowane przez nią opłaty były nawet do 140 proc. wyższe niż przysługujące z taryfy" - zaznaczono.

Jak jednak podkreślono, decyzja nie jest ostateczna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji iáKonsumentów.

Jednocześnie UOKiK przypomina, że w razie pojawienia się jakichkolwiek trudności konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów czy Federacji Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 0 800 800á008. Ponadto przy Urzędzie Regulacji Energetyki działa Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii, który udziela pomocy konsumentom w sporach z przedsiębiorstwami energetycznymi w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.

Do chwili nadania depeszy PAP nie udało się uzyskać komentarza PGE w tej sprawie.


×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!