Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

URE: niepokojące praktyki na rynku sprzedaży energii rolnikom

Autor: wnp.pl (ICh)
08-09-2016 06:26
URE: niepokojące praktyki na rynku sprzedaży energii rolnikom
Fot. Shutterstock.com

URE zwraca uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności przy podpisywaniu umów na zakup energii przez odbiorców, którzy w ramach działalności rolniczej prowadzą gospodarstwa rolne oraz przez małych przedsiębiorców.

Urząd Regulacji Energetyki (URE) poinformował, że w ostatnim czasie wpływają do urzędu liczne skargi od odbiorców prowadzących gospodarstwa rolne oraz małych przedsiębiorców na działania jednego z alternatywnych sprzedawców energii elektrycznej, którego nazwy nie podaje, dotyczące stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych.
Zakres skarg jest dość szeroki, bo dotyczą one braku rzetelnej i często niepełnej informacji o warunkach oferty (cenach  energii elektrycznej obowiązujących u tego sprzedawcy;  terminie trwania umowy - 48 miesięcy zamiast deklarowanych przez sprzedawcę 24 miesięcy), podszywania się pod pracowników dotychczasowego sprzedawcy,  braku rzetelnej informacji dotyczącej  konieczności dostosowania układu pomiarowo-rozliczeniowego przy zmianie sprzedawcy oraz nakłaniania odbiorców do podpisania czystego niewypełnionego druku umowy (in blanco) oraz nadrukowywania istotnych informacji dotyczących  warunków umowy bez wiedzy i zgody odbiorcy.

W związku z tym,  nie kwestionując wartości i korzyści płynących ze zmiany sprzedawcy i liberalizacji rynku energii,  prezes URE zwraca uwagę, na konieczność zachowania szczególnej ostrożności przy podpisywaniu umów przez odbiorców, którzy w ramach działalności rolniczej prowadzą gospodarstwa rolne oraz małych przedsiębiorców, których nie obejmują przepisy chroniące konsumentów (gospodarstwa domowe) zawarte w ustawie o ochronie praw konsumenta (np. prawo do odstąpienia od zawartej umowy poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie 14 dni).

Regulator wskazuje m.in., że odbiorca energii powinien zwrócić szczególną uwagę na okres  obowiązywania umowy oraz sposób i warunki jej rozwiązywania, jak również wynikające z niej zobowiązania,  w szczególności opłaty z tytułu przedterminowego rozwiązania umowy (kary umowne).  
URE przypomina też, że należy pamiętać, iż w procedurze zmiany sprzedawcy przepisy instrukcji ruchu i eksploatacji sieci dystrybucyjnych nakładają obowiązek dostosowania układów pomiarowo-rozliczeniowych przez odbiorcę i są warunkiem koniecznym do pomyślnego przeprowadzenia tej zmiany. Zmiana sprzedawcy może wymagać dostosowania układu pomiarowo - rozliczeniowego. Koszty dostosowania układu ponosi właściciel układu, którym w przypadku odbiorców w gospodarstwie domowym jest operator systemu dystrybucyjnego. Natomiast w większości grup taryfowych A,B,C właścicielami układów pomiarowo-rozliczeniowych są odbiorcy. Zatem w tych przypadkach, odbiorcy ponoszą koszty dostosowania tych układów, a  przypadku braku dostosowania układów pomiarowo- rozliczeniowych i podpisania umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą może dojść do sytuacji obciążania odbiorcy karami umownymi (np. z tytułu braku możliwości realizacji umowy sprzedaży).

Regulator podkreśla, że prezes URE nie jest organem właściwym do rozpatrywania kwestii spornych wynikających z umów cywilnoprawnych obowiązujących między stronami, tj. umów już zawartych, a jak wskazuje w komunikacie z takimi przypadkami mamy do czynienia. Właściwym do rozstrzygania tego typu spraw jest sąd powszechny.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 917 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP