PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

URE: niepokojące praktyki na rynku sprzedaży energii rolnikom

Autor: wnp.pl (ICh)
08-09-2016 06:26
URE: niepokojące praktyki na rynku sprzedaży energii rolnikom
Fot. Shutterstock.com

URE zwraca uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności przy podpisywaniu umów na zakup energii przez odbiorców, którzy w ramach działalności rolniczej prowadzą gospodarstwa rolne oraz przez małych przedsiębiorców.

Urząd Regulacji Energetyki (URE) poinformował, że w ostatnim czasie wpływają do urzędu liczne skargi od odbiorców prowadzących gospodarstwa rolne oraz małych przedsiębiorców na działania jednego z alternatywnych sprzedawców energii elektrycznej, którego nazwy nie podaje, dotyczące stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych.
Zakres skarg jest dość szeroki, bo dotyczą one braku rzetelnej i często niepełnej informacji o warunkach oferty (cenach  energii elektrycznej obowiązujących u tego sprzedawcy;  terminie trwania umowy - 48 miesięcy zamiast deklarowanych przez sprzedawcę 24 miesięcy), podszywania się pod pracowników dotychczasowego sprzedawcy,  braku rzetelnej informacji dotyczącej  konieczności dostosowania układu pomiarowo-rozliczeniowego przy zmianie sprzedawcy oraz nakłaniania odbiorców do podpisania czystego niewypełnionego druku umowy (in blanco) oraz nadrukowywania istotnych informacji dotyczących  warunków umowy bez wiedzy i zgody odbiorcy.

W związku z tym,  nie kwestionując wartości i korzyści płynących ze zmiany sprzedawcy i liberalizacji rynku energii,  prezes URE zwraca uwagę, na konieczność zachowania szczególnej ostrożności przy podpisywaniu umów przez odbiorców, którzy w ramach działalności rolniczej prowadzą gospodarstwa rolne oraz małych przedsiębiorców, których nie obejmują przepisy chroniące konsumentów (gospodarstwa domowe) zawarte w ustawie o ochronie praw konsumenta (np. prawo do odstąpienia od zawartej umowy poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie 14 dni).

Regulator wskazuje m.in., że odbiorca energii powinien zwrócić szczególną uwagę na okres  obowiązywania umowy oraz sposób i warunki jej rozwiązywania, jak również wynikające z niej zobowiązania,  w szczególności opłaty z tytułu przedterminowego rozwiązania umowy (kary umowne).  
URE przypomina też, że należy pamiętać, iż w procedurze zmiany sprzedawcy przepisy instrukcji ruchu i eksploatacji sieci dystrybucyjnych nakładają obowiązek dostosowania układów pomiarowo-rozliczeniowych przez odbiorcę i są warunkiem koniecznym do pomyślnego przeprowadzenia tej zmiany. Zmiana sprzedawcy może wymagać dostosowania układu pomiarowo - rozliczeniowego. Koszty dostosowania układu ponosi właściciel układu, którym w przypadku odbiorców w gospodarstwie domowym jest operator systemu dystrybucyjnego. Natomiast w większości grup taryfowych A,B,C właścicielami układów pomiarowo-rozliczeniowych są odbiorcy. Zatem w tych przypadkach, odbiorcy ponoszą koszty dostosowania tych układów, a  przypadku braku dostosowania układów pomiarowo- rozliczeniowych i podpisania umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą może dojść do sytuacji obciążania odbiorcy karami umownymi (np. z tytułu braku możliwości realizacji umowy sprzedaży).

Regulator podkreśla, że prezes URE nie jest organem właściwym do rozpatrywania kwestii spornych wynikających z umów cywilnoprawnych obowiązujących między stronami, tj. umów już zawartych, a jak wskazuje w komunikacie z takimi przypadkami mamy do czynienia. Właściwym do rozstrzygania tego typu spraw jest sąd powszechny.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP