Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W przyszłym roku 16-proc. obowiązek umarzania OZE?

Autor: WNP.PL (ICH)
04-08-2016 13:58
W przyszłym roku 16-proc. obowiązek umarzania OZE?
Fot. Shutterstock

Z projektu rozporządzenia ministra energii wynika, że w 2017 roku obowiązek umorzenia świadectw pochodzenia dla energii produkowanej z biogazu rolniczego ma wynosić 0,5 proc. sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym i 15,5 proc. w przypadku świadectw pochodzenia energii z pozostałych OZE.

Wskutek zmian w ustawie o OZE w od 1 lipca 2016 wszedł w życie obowiązek umarzania świadectw pochodzenia dla energii produkowanej z biogazu rolniczego w wysokości 0,65 proc. sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym. W efekcie, aby w br. utrzymać całkowity obowiązek umarzania świadectw pochodzenia dla energii produkowanej z OZE na poziomie 15 proc. obowiązek umarzania świadectw pochodzenia dla energii produkowanej z innych OZE niż biogaz rolniczy został ustalony w II półroczu br. na 14,35 proc.
Z przepisów ustawy o OZE wynika, że w 2017 roku obowiązki umarzania świadectw pochodzenia dla energii elektrycznej z OZE wynoszą odpowiednio 0,65 proc. w przypadku energii z biogazu rolniczego i 19,35 proc. w przypadku energii z pozostałych OZE. Ustawa daje jednak ministrowi energii prawo do zmiany tych wskaźników i rynek czekał na decyzję ministra. Z opublikowanego projektu rozporządzenia wynika, że minister energii chce na 2017 rok obniżyć obydwa wskazane w ustawie progi umorzenia świadectw pochodzenia energii z OZE.

Projekt przedmiotowego rozporządzenia zawiera przepisy mówiące, że w 2017 roku obowiązek umorzenia świadectw pochodzenia dla energii produkowanej z biogazu rolniczego ma wynosić 0,5 proc. sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym i 15,5 proc. w przypadku świadectw pochodzenia energii z pozostałych OZE. Łącznie ten obowiązek miałby zatem wynosić 16 proc. wobec 15 proc. w 2016 roku. Dlaczego ma dojść do obniżenia obowiązków umorzenia w stosunku do progów określonych w ustawie?

"W opinii projektodawcy obniżenie wielkości przedmiotowego udziału łącznie do poziomu 16% wynika z jednej strony z konieczności zabezpieczenia interesów odbiorców końcowych energii elektrycznej przed zbyt gwałtownym wzrostem cen energii elektrycznej wynikającej ze wsparcia rozwoju odnawialnych źródeł energii, z drugiej zaś strony z przesunięcia wejścia w życie rozdziału 4 ustawy, z pierwotnego terminu 1 stycznia 2016 r., na 1 lipca br. Powyższe przesunięcie terminu wejścia w życie rozdziału 4 przyczyniło się do przesunięcia przeprowadzenia aukcji dla istniejących instalacji OZE, co spowodowało brak odpływu podmiotów z systemu tzw. zielonych certyfikatów do systemu aukcyjnego" - m.in. czytamy w uzasadnieniu do projektu przedmiotowego rozporządzenia.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 024 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP