Wal-Mart i Safeway inwestują na potęgę w energię słoneczną

Wal-Mart i Safeway inwestują na potęgę w energię słoneczną
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Największe amerykańskie sieci handlowe wydadzą do końca roku od kilkudziesięciu do kilkuset milionów dolarów na instalację paneli słonecznych na dachach swoich sklepów i centrów dystrybucyjnych. Firmy inwestują żeby nie stracić jeszcze większych pieniędzy.

Powód, dla którego Wal-Mart Stores, Kohl's, Safeway czy Whole Foods Market chcą wykorzystywać na ogromną skalę energię słoneczną w prowadzonej działalności jest dość przyziemny. 31 grudnia tego roku upływa termin, w którym można uzyskać potężne odliczenia podatkowe za wykorzystanie w placówkach handlowych zielonej energii.

Dotychczas większa część sieci handlowych wyposażyła w panele mniej niż 10 proc. swoich sklepów. Oczywiście wszyscy zakładają, że w dłuższej perspektywie amerykański kongres zdecyduje się na ponowne wprowadzenie zachęt podatkowych dla firm chcących inwestować w zieloną energię. Przedstawiciele sieci liczą także na to, że kolejne stany zdecydują się na podobne ulgi. Jednak sieci chcą wykorzystać nadarzającą się okazję i obiecują wdrożenie szerokiego programu instalacji paneli słonecznych, który obejmie wszystkie większe sklepy.

Wszystkie projekty realizowane przez sieci powinny zostać zamknięte do końca roku. Jeżeli tak się nie stanie handlowcy stracą szansę na uzyskanie ulg podatkowych.

W najbliższych miesiącach na dachach 85 sklepów sieci Kohl's pojawią się panele słoneczne, na 43 już zostały zainstalowane. Firma detaliczna Macy's panele ma już na 18 placówkach, a wkrótce pojawią się na 40 następnych. Do końca roku panele pojawią się także na 23 nowych sklepach sieci Safeway, a tacy detaliści jak Whole Foods Market, BJ's Wholesale Club czy REI przygotowują się do podobnych inwestycji.

Największy światowy detalista, firma Wal-Mart ma panele na 17 swoich sklepach i centrach dystrybucyjnych, należy dodać, że część z tych instalacji jest jeszcze w fazie testów. Do końca roku w ogniwa słoneczne wyposażonych zostanie jeszcze pięć kolejnych sklepów. Wkrótce firma wdroży program dzięki któremu lustra słoneczne pojawią się na setkach placówek tej sieci.

Co ciekawe, jeżeli Wal-Mart umieści panele na dachach wszystkich sklepów należących do sieci to pokryją one powierzchnię 23 mil kwadratowych, czyli wyspę wielkości Manhattanu.

Koszt instalacji paneli słonecznych dla pojedynczej placówki handlowej w zależności od jej wielkości waha się od 4 do 6 mln zł.
Trend wykorzystania zielonej energii w działalności sklepów nie jest niczym nowym. Wynika nie tylko z tego, że sieci chcą mieć lepszy wizerunek, ale także chcą zmniejszać zużycie coraz droższej energii pochodzącej z węgla.

W wielu miejscowościach duże sklepy należą do grupy instytucji zużywających największą ilość energii elektrycznej. Według analityków zamontowane instalacje słoneczne będą w stanie, w zależności od lokalizacji i pogody, wyprodukować od 10 do 40 proc. energii potrzebnej do pokrycia zapotrzebowania tego typu placówek na elektryczność.

Handlowcy sadzą, że są w stanie osiągnąć w przypadku generowanej zielonej energii efekt skali. To sprawi, że instalacje będą się opłacać. Wydaje się to dość prawdopodobne w kontekście rosnących kosztów pozyskania energii z węgla.

Amerykańskie sieci idą śladami detalistów z Europy, którzy są o wiele bardziej zaawansowani w realizacji projektów związanych z zieloną energią w tym instalacją paneli słonecznych. Przykładem są Niemcy gdzie paneli słonecznych jest tak wiele, że są widoczne na zdjęciach satelitarnych. Inwestycje tego typu dofinansowywane są przez niemiecki rząd.

W Polsce pod względem pozyskania zielonej energii przoduje brytyjska sieć Tesco, która ma już pięć sklepów, które pozyskują energię ze źródeł ekologicznych. Trzy z nich są zasilane wiatrakami, panelami i kolektorami słonecznymi oraz gruntowym wymiennikiem ciepła. Sklepy te znajdują się w Zdzieszowicach, w Garwolinie i w Lubartowie. Pozostałe dwa obiekty posiadają gruntowy wymiennik ciepła i znajdują się w Grudziądzu i Nowym Mieście Lubawskim.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wal-Mart i Safeway inwestują na potęgę w energię słoneczną

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!