Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Z czego składa się smog i jakie są jego przyczyny?

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
11-01-2017 09:37
Z czego składa się smog i jakie są jego przyczyny?
Fot. Shutterstock

W ostatnich dniach problem smogu stał się jednym z najmodniejszych tematów medialnych, bardziej zajmującym nawet od sejmowych występów posłów. Rzadko kiedy rzetelnie wskazywane są przyczyny smogu i to, z czego się składa. Postanowiliśmy więc zapełnić tę lukę.

- W Polsce w okresie od 2008 r. do pierwszego półrocza 2014 r. nawet nie zbliżyliśmy się do unijnych norm jakości powietrza – wskazała Najwyższa Izba Kontroli (NIK) w raporcie ochronie powietrza przed zanieczyszczeniami.

Co prawda raport został opublikowany w grudniu 2014 r., ale od tego czasu ta sytuacja się nie zmieniła.

W Polsce są trzy główne zanieczyszczenia powietrza, aż to pyły PM 10, PM 2,5 oraz Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA), w tym benzo(α)piren. Poniżej przedstawiamy szczegółowe dane dot. źródeł emisji tych zanieczyszczeń.

Pył PM 10

Pył zawieszony PM10 jest frakcją pyłu o bardzo małych rozmiarach średnicy ziaren - do 10 mikrometrów. Ziarna takie są wystarczająco małe, aby mogły przeniknąć głęboko do płuc.

Procesy spalania poza przemysłem, a więc w głównej mierze właśnie niska emisja, odpowiadają za niemal połowę emisji wszystkich pyłów o frakcji PM10 wyemitowanych w Polsce w 2014 roku.

Transport drogowy doprowadził do emisji 9 proc. pyłów PM10 (spalanie paliw, ścieranie hamulców i powierzchni dróg). Produkcja energii oraz przemysł przyczyniły się do emisji PM10 w podobnym stopniu co transport drogowy (9 proc. i 8 proc. odpowiednio).

Są to jednak dane uśrednione, lokalnie mogą wyglądać inaczej. Np. w Krakowie lokalne źródła niskiej emisji odpowiadają za 42 proc. pyłu PM10 w powietrzu, a w powiecie tatrzańskim za aż 74 proc. Dla odmiany, w centrum Warszawy to transport drogowy odgrywa dominującą rolę w stężeniach pyłu PM10.

W  opinii wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska w  88 proc. przypadków zbyt wysokich stężeń dobowych pyłu PM10 główną, choć oczywiście nie jedyną, przyczyną są emisje związane z  indywidualnym ogrzewaniem budynków. Dla około 6 proc. przypadków przekroczeń normy dobowej jako główną przyczynę przekroczeń podawano oddziaływanie emisji związanej z ruchem pojazdów.

Indywidualne ogrzewanie budynków uznano również za główną przyczynę przekroczeń normy rocznej dla stężenia PM10.

Dominujący udział niskiej emisji w emisji pyłu PM10 przekłada się na bardzo wysokie stężenia tego zanieczyszczenia w trakcie sezonu grzewczego. Przekroczenia normy dobowej dla pyłu PM10 poza sezonem grzewczym obserwuje się rzadko, a stężenia wysokie występują wyłącznie od jesieni po wiosnę, a  więc wtedy gdy znaczna część Polaków grzeje domy przy pomocy węgla i drewna, a nierzadko też śmieci.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 346 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP