Zakupy budują wartość

Zakupy budują wartość
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przedsiębiorstwa się przeobrażają. Po to, by nadążać za wymaganiami rynku, by zwiększyć konkurencyjność, budować wizerunek, działać nowocześniej. W działalności każdej firmy są jednak dziedziny, które odpowiednio "dopieszczone", odwdzięczają się szczególnie efektownie.

Miniona dekada to dla rynku polskiego czas aktywnych przejęć, fuzji, przekształceń oraz konsolidacji w ramach istniejących i nowo tworzonych grup kapitałowych. Działaniom tym towarzyszą zazwyczaj przeobrażenia (często pełen reinżyniering) wielu obszarów działalności firm. Coraz częściej decyzjom o zmianie zaangażowanego kapitału (zwłaszcza zagranicznego) czy też modelu funkcjonowania przedsiębiorstwa, towarzyszy - i słusznie - pytanie o wartość, jaką budują owe przeobrażenia. Sprawa staje się poważna, zwłaszcza gdy w grę wchodzi los np. największych spółek Skarbu Państwa, "molochów" funkcjonujących na ciągle jeszcze zmonopolizowanym rynku usług i produkcji.

Czy procesom ogólnie pojętej konsolidacji towarzyszy budowanie wartości? NOWEJ WARTOŚCI dla przeobrażanych przedsiębiorstw?

Więcej niż poprawa

Wydaje się dziś czymś naturalnym - co potwierdzają zresztą liczne konferencje i opracowania - że podczas podejmowania działań optymalizacyjnych w takich obszarach działalności przedsiębiorstw, jak HR, IT czy FK, NOWA WARTOŚĆ staje się wręcz determinantem działań, podstawą podejmowanych decyzji.

Nie miejsce to i czas na ocenę czy analizę NOWEJ WARTOŚCI tych obszarów, jej faktycznego udziału w podnoszeniu konkurencyjności, innowacyjności czy społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, a w efekcie wzrostu zyskowności i poprawy wskaźników finansowych.

Miejsce to jednak i z pewnością czas na pytanie, czy jest jeszcze jakiś obszar działalności przedsiębiorstwa, który może znacząco wpłynąć na to, co zwykliśmy nazywać: zwiększaniem potencjału, agregowaniem popytu, korzystaniem z efektu skali, a w efekcie budowaniem naszej NOWEJ WARTOŚCI.

I okazuje się, że odpowiedź na to pytanie jest prosta:

To ZAKUPY!

Czy doceniamy ich rolę? Czy widzimy w nich potencjał? Czy mogą one stanowić o zwiększaniu konkurencyjności przedsiębiorstwa? Czy ich znaczenie w procesach konsolidacyjnych staje się dzisiaj determinantem działań menedżerów podczas przejęć, fuzji czy innych przekształceń? Czy zakupy zwiększają konkurencyjność polskich przedsiębiorstw?

Wydaje się, że na globalnym rynku zdywersyfikowanych źródeł dostaw, w dobie powszechnego dostępu do internetu i jego technologii oraz zaawansowanych systemów informatycznych odpowiedź na te pytania powinna być twierdząca i oczywista. Rzeczywistość jest jednak inna.

Gdzie tkwi problem?

Z wielu punktów analizy GAP i macierzy usprawnień, którymi chętnie dzielę się w czasie spotkań z menedżerami, chcę zwrócić uwagę na jedno bardzo istotne z punktu widzenia strategii przedsiębiorstw zaniedbanie. BRAK rzeczywistej oceny i zwymiarowania kosztu alternatywnego niepodejmowania decyzji w obszarze optymalizacji procesu zakupowego.

Nie mowa tutaj o teoretycznym/wirtualnym modelu kosztowym, ale o rzeczywistych utraconych korzyściach, które ucieleśniają się w:
  • nieuwolnionym cash flow z zawartych długoterminowo, nienegocjowanych koniunkturalnie umów ramowych,

  • braku zdywersyfikowanych źródeł dostaw zwiększających ryzyko braku płynności zaopatrzenia core businessu;

  • chaosie informacyjnym i komunikacyjnym w otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym (w tym w obszarze dostosowania procesów do prawa zamówień publicznych) przedsiębiorstwa, spowodowanym brakiem podstawowych regulacji prawnych oraz narzędzi informatycznych wspierających takie obszary, jak sourcing czy procurement;

  • niewspieraniu podstawowych obszarów działalności przedsiębiorstwa poprzez długotrwałe procedury wewnętrzne i biurokrację.
To tylko niektóre z wielu kosztów tej grupy. Brzmi groźnie? Bo tak zabrzmieć miało!

Prawdziwa strata, prawdziwy zysk

Przestaje być nam do śmiechu, gdy zamienimy postawione pytania na cyfry i, dajmy na to, w wypadku rocznego budżetu dużej spółki produkcyjnej tylko w zamówieniach niskocennych rzędu setek, ba, nawet 2 mld zł koszt alternatywny oszacujemy na poziomie 1% tej wartości. Nazwijmy naszą stratę! To wartość: 20 mln zł! Czy wspomniane obszary HR, IT czy FK mogą wygenerować krótsze i "lepsze" ROI? Bez wątpienia NIE!

W toczonej dyskusji o NOWYCH WARTOŚCIACH poszukiwanych w różnorakich konstelacjach przeobrażeń polskich przedsiębiorstw ta wynikająca z prostej optymalizacji procesu zakupowego jest prosta i na wyciągnięcie ręki!

Adam Jonczyk Dyrektor Działu Sprzedaży w Marketplanet
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zakupy budują wartość

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!