PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zapowiada się ciężki rok dla segmentu detalicznego w Orlenie

Autor: wnp.pl (MS)
30-03-2011 12:53

Wszystko wskazuje na to, że rok 2011 będzie kolejnym rokiem spadku zysków w segmencie detalicznym, szczególnie z uwagi na rekordowe ceny detaliczne, które bardzo mocno ograniczają możliwe do zrealizowania marże - uważa Kamil Kliszcz, analityk DI BRE Bank.

Według niego dodatkowo we znaki koncernowi może dawać się elastyczność cenowa popytu, co pokazał już styczeń, w którym według prasowych doniesień, dynamika wolumenów sięgnęła -10 proc. w stosunku do poprzedniego roku.
- Powoli wygasa również siła pozytywnego wpływu sprzedaży pozapaliwowej na wzrost zysków, która w ubiegłym roku poprawiła EBIT już tylko o 43 mln zł, wobec 110 mln zł w 2009 roku i 108 mln zł w 2008 – analizuje Kamil Kliszcz. Pojawiło się przy tym ryzyko dla tego obszaru w postaci
pomysłu senatu wprowadzenia zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych.

- Zwracamy uwagę, że to właśnie ten obszar był źródłem strukturalnej poprawy rezultatów segmentu detalicznego i wzrostu EBIT z 439 mln zł w 2006 roku do obecnych ponad 800 mln zł - w latach 2007-10 dodatkowa marża pozapaliwowa w stosunku do 2006 to prawie 300 mln zł – zauważa analityk.

- Ostatecznie w naszych prognozach zakładamy, że w 2011 roku EBIT segmentu detalicznego spadnie do poziomu 783 mln zł, a powrót do zysków powyżej 800 mln zł będzie możliwy dopiero w 2012 roku przy zakładanej korekcie cen ropy – podsumowuje Kamil Kliszcz. Dodaje jednocześnie, iż szacunki te uwzględniają już wpływ przejętych w 2010 roku 56 stacji w Niemczech od koncernu OMV, która to transakcja była odpowiedzialna za wzrost wydatków inwestycyjnych segmentu o 58 mln zł.

W obszarze detalicznym Orlen w 2010 roku zanotował rekordowe wolumeny sprzedaży, wyższe o 4,6 proc. w stosunku do roku 2009, szczególnie jeśli chodzi o rynek polski i niemiecki. Gorzej sytuacja wygląda w Czechach, gdzie znaczna część obrotu przesunęła się do szarej strefy i roczne dynamiki są ujemne ( od 6 do 16 proc. w zależności od paliwa i kwartału).

- Niestety wysoka sprzedaż odbywała się przy dużym spadku marż na stacjach z uwagi na wysokie ceny (wzrost cen ropy oraz podwyżka opłaty paliwowej na dieslu z 98 zł/m3 do 234 zł/m3 od 1 stycznia) i prowadzoną agresywną walkę konkurencyjną, co wpłynęło na spadek zysku segmentu z 880 mln zł do 825 mln – przypomina analityk.
Podobał się artykuł? Podziel się!

NA GIEŁDZIE


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 326 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

543 032 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP