Zapowiada się ciężki rok dla segmentu detalicznego w Orlenie

Zapowiada się ciężki rok dla segmentu detalicznego w Orlenie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wszystko wskazuje na to, że rok 2011 będzie kolejnym rokiem spadku zysków w segmencie detalicznym, szczególnie z uwagi na rekordowe ceny detaliczne, które bardzo mocno ograniczają możliwe do zrealizowania marże - uważa Kamil Kliszcz, analityk DI BRE Bank.

Według niego dodatkowo we znaki koncernowi może dawać się elastyczność cenowa popytu, co pokazał już styczeń, w którym według prasowych doniesień, dynamika wolumenów sięgnęła -10 proc. w stosunku do poprzedniego roku.

- Powoli wygasa również siła pozytywnego wpływu sprzedaży pozapaliwowej na wzrost zysków, która w ubiegłym roku poprawiła EBIT już tylko o 43 mln zł, wobec 110 mln zł w 2009 roku i 108 mln zł w 2008 – analizuje Kamil Kliszcz. Pojawiło się przy tym ryzyko dla tego obszaru w postaci
pomysłu senatu wprowadzenia zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych.

- Zwracamy uwagę, że to właśnie ten obszar był źródłem strukturalnej poprawy rezultatów segmentu detalicznego i wzrostu EBIT z 439 mln zł w 2006 roku do obecnych ponad 800 mln zł - w latach 2007-10 dodatkowa marża pozapaliwowa w stosunku do 2006 to prawie 300 mln zł – zauważa analityk.

- Ostatecznie w naszych prognozach zakładamy, że w 2011 roku EBIT segmentu detalicznego spadnie do poziomu 783 mln zł, a powrót do zysków powyżej 800 mln zł będzie możliwy dopiero w 2012 roku przy zakładanej korekcie cen ropy – podsumowuje Kamil Kliszcz. Dodaje jednocześnie, iż szacunki te uwzględniają już wpływ przejętych w 2010 roku 56 stacji w Niemczech od koncernu OMV, która to transakcja była odpowiedzialna za wzrost wydatków inwestycyjnych segmentu o 58 mln zł.

W obszarze detalicznym Orlen w 2010 roku zanotował rekordowe wolumeny sprzedaży, wyższe o 4,6 proc. w stosunku do roku 2009, szczególnie jeśli chodzi o rynek polski i niemiecki. Gorzej sytuacja wygląda w Czechach, gdzie znaczna część obrotu przesunęła się do szarej strefy i roczne dynamiki są ujemne ( od 6 do 16 proc. w zależności od paliwa i kwartału).

- Niestety wysoka sprzedaż odbywała się przy dużym spadku marż na stacjach z uwagi na wysokie ceny (wzrost cen ropy oraz podwyżka opłaty paliwowej na dieslu z 98 zł/m3 do 234 zł/m3 od 1 stycznia) i prowadzoną agresywną walkę konkurencyjną, co wpłynęło na spadek zysku segmentu z 880 mln zł do 825 mln – przypomina analityk.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zapowiada się ciężki rok dla segmentu detalicznego w Orlenie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!