PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Audyt energetyczny, czyli dobry początek

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
30-10-2010 00:00
Audyt energetyczny, czyli dobry początek
- Audyt energetyczny powinna przeprowadzić firma zewnętrzna, ponieważ ma ona inne spojrzenie na zakład i funkcjonowanie urządzeń technicznych - mówi Andrzej Zielaskowski, dyrektor handlowy Centrum Energetyki PCC Rokita. Czy firma została poddana audytowi energetycznemu lub korzystała z usług konsultanta do spraw energii w ciągu ostatnich 3 lat? Dane z 6 krajów UE (w proc.)

Konsultacja eksperta czy audyt energetyczny są najwyżej cenionymi formami wsparcia przedsięwzięć oszczędnościowych. W Niemczech audyt energetyczny przeprowadzono już w co drugiej firmie.

Najpierw o rzeczy podstawowej: wybór audytora to decyzja ważna i odpowiedzialna. Trzeba podejmować ją ostrożnie i z rozwagą, ponieważ wcale nie tak mało jest firm, które pod nazwą "audytu energetycznego" skrywają usługę niewiele wartą. Ale audyt profesjonalny, dobrze przeprowadzony, może przynieść korzyści wprost nieocenione.
Mirosław Semczuk, wicedyrektor departamentu innowacyjnej gospodarki Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP), podaje przykład: w 1455 jednodniowych audytach energetycznych przeprowadzonych w Japonii średni stopień zidentyfikowanych oszczędności energii wyniósł aż 7,4 proc.!

W Polsce zainteresowanie audytami energetycznymi wciąż jest jeszcze relatywnie małe. Dlatego, zdaniem Krajowej Izby Gospodarczej (KIG), audyt energetyczny, jako wstępna ocena potencjału oszczędności energii w firmie, wymaga promowania oraz wsparcia finansowego. Z analiz Izby wynika, że audyt energetyczny lub konsultacja eksperta są, pod względem przydatności, najwyżej cenionymi formami wsparcia, ale najrzadziej wykorzystywanymi. Spośród firm badanych przez KIG audyt przeprowadziło tylko niecałe 7 proc. W Austrii, Niemczech czy Belgii, gdzie konsultacja eksperta do spraw energii lub przeprowadzenie audytu jest finansowane ze środków publicznych, z takiej usługi skorzystała niemal co druga firma.

Najpierw diagnoza

- Chcąc cokolwiek optymalizować, wpierw trzeba o danym zjawisku, procesie czy technologii zdobyć jak największą wiedzę. Optymalizować można bowiem tylko elementy wcześniej zmierzone i zdiagnozowane - mówi Daniel Borsucki, wiceprzewodniczący Forum Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu, główny inżynier ds. zarządzania mediami Katowickiego Holdingu Węglowego.

Taki niezbędny zasób wiedzy dają właśnie między innymi audyty energetyczne. W ocenie Borsuckiego cyklicznie, a na pewno nie rzadziej niż co trzy lata, powinny je przeprowadzać służby techniczne i energetyczne przedsiębiorstwa. Co 4-5 lat kompleksowe audyty energetyczne i analizy poprawy efektywności energetycznej powinna przeprowadzić wyspecjalizowana firma zewnętrzna.

- Audyt wewnętrzny i zewnętrzny powinny się uzupełniać - radzi Bronisław Pytel, główny energetyk General Motors Manufacturing Poland. - Firma zewnętrzna będzie miała świeże spojrzenie na to, co dzieje się w zakładzie, ponieważ nie jest skażona panującą w nim codzienną rutyną. Dzięki temu jeśli tylko audytor posiada niezbędne doświadczenie, to z pewnością potrafi znaleźć wiele miejsc, gdzie można oszczędniej gospodarować mediami energetycznymi.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 834 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

584 990 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.