Auta napędzane energią z węgla i tak bardziej ekologiczne niż spalinowe

Auta napędzane energią z węgla i tak bardziej ekologiczne niż spalinowe
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Z badania firmy Bloomberg New Energy Finance (BNEF) wynika, że w porównaniu z pojazdami benzynowymi auta elektryczne mają mniejszy wpływ na emisję CO2, nawet jeśli energia je zasilająca pochodzi z elektrowni węglowych - podała we wtorek agencja Bloomberga.

BNEF bada wskaźniki emisji w przełożeniu na pojedynczą przejechaną milę. Pojazdy elektryczne nie emitują gazów cieplarnianych podczas jazdy, lecz wytworzenie potrzebnego do przejechania określonego odcinka prądu w elektrowni może mieć wpływ na bilans CO2. Emisja w cyklu życia auta tego typu zależy od metod wytwarzania zasilającego je prądu i jest najwyższa w przypadku elektrowni wykorzystujących paliwa kopalne.

BNEF poinformowało, że w 2018 r. średnia emisja CO2 samochodów elektrycznych na pojedynczą przejechaną milę była niższa średnio o 40 proc. w porównaniu z autami benzynowymi. Różnica była największa we Francji i Wielkiej Brytanii - krajach korzystających ze zróżnicowanych źródeł energii w tym odnawialnych. Najmniejsza rozbieżność wystąpiła w Chinach, które w dużej mierze korzystają z węgla przy produkcji energii.

Zdaniem BNEF przewaga elektrycznych samochodów ma powiększać się z biegiem lat, w miarę jak poszczególne kraje będą rozwijać swój przemysł czystej energii.

"Kiedy pojazd z silnikiem spalania wewnętrznego wyjeżdża z fabryki jego emisja na przejechany kilometr jest stała. Emisja samochodów elektrycznych spada zaś z roku na rok" - tłumaczy analityk transportu BNEF Colin McKerracher.

Zdaniem ekspertów BNEF do 2040 r. emisja samochodów elektrycznych w Wielkiej Brytanii może spaść o 90 proc. a w Japonii o ok. jedną trzecią. W przypadku pojazdów na prąd roczne spadki emisji mogą wynieść od 3 do nawet 10 proc. W przypadku samochodów benzynowych redukcje mają wynosić ok. 1,9 proc. na rok.

Agencja Bloomberga wskazuje, że proekologiczne zmiany w przemyśle energetycznym znajdują się w zaawansowanym stadium w wielu krajach, lecz postęp jest najwolniejszy w regionie Azji Południowo-Wschodniej. Prognozy BNEF wskazują jednak, że Chiny w przyszłości poczyni dynamiczne postępy w rozwoju odnawialnych źródeł energii.

Udział neutralnej dla środowiska produkcji prądu na światowym rynku energii wynosił w zeszłym roku 38 proc. Zdaniem BNEF odsetek ten ma podnieść się do 63 proc. w 2040 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Auta napędzane energią z węgla i tak bardziej ekologiczne niż spalinowe

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!