BASF i Nornickel podpisały porozumienie w sprawie dostaw niklu i kobaltu

BASF i Nornickel podpisały porozumienie w sprawie dostaw niklu i kobaltu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Niemiecki BASF i rosyjski Norilsk Nickel (Nornickel) połączyły siły w celu produkcji baterii dla pojazdów elektrycznych. Porozumienie w sprawie dostaw niklu i kobaltu zawarto, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na akumulatory - podał serwis Automotive News.

Porozumienie oparte jest na budowie nowego zakładu BASF produkującego materiały katodowe w gminie Harjavalta w południowo-zachodniej części Finlandii. Niemiecka firma zapowiedziała, że fabryka mająca rocznie produkować baterie dla około 300 tys. w pełni elektrycznych pojazdów (EV) zostanie uruchomiona w ostatnich miesiącach 2020 r. Surowce ma jej dostarczać pobliska rafineria niklu i kobaltu należąca do rosyjskiej firmy wydobywczej Nornickel.

Zapowiedź nowego zakładu BASF w Finlandii wpisuje się w plany inwestycyjne niemieckiej spółki dotyczące budowy fabryk materiałów katodowych w Europie. Na ten cel grupa chce przeznaczyć 400 mln euro. BASF rozpatruje kilka lokalizacji pod kątem dalszych inwestycji. Według Automotive News jedną z nich jest miasto Schwarzheide we wschodnich Niemczech.

Porozumienie miałoby być bodźcem dla europejskich starań na rzecz stworzenia zdolności produkcyjnych w zakresie ogniw akumulatorowych - zauważył serwis. Obecnie rynek ten jest zdominowany przez chińskich i koreańskich producentów. Zawarta umowa jest również ważnym elementem strategii Nornickel dotyczącej rozszerzenia obecności rosyjskiego producenta i dostawcy na światowym rynku materiałów akumulatorowych i nawiązania długoterminowej współpracy z czołowymi producentami aktywnych materiałów katodowych.

BASF obecnie produkuje materiały katodowe z niklowanego tlenku kobaltu (NCM) w stanie Ohio w północno-wschodniej części USA, a z wykorzystaniem tlenku litowo-niklowego kobaltu (NCA) - stosowane m.in. w samochodach Tesli - w siedzibie spółki BASF TODA Battery Materials w Japonii.

Automotive News zaznaczył, że branża pracuje obecnie nad zmniejszeniem zawartości kobaltu w bateriach dla pojazdów elektrycznych na rzecz niklu. Działania mają na celu obniżenie w ciągu dwóch lat kosztów produkcji baterii i zwiększenie zdolności magazynowania energii. Serwis zauważył ponadto, że duża część pozyskiwanego kobaltu pochodzi z kopalni rzemieślniczych w Kongo, gdzie szerzą się przypadki łamania praw człowieka.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: BASF i Nornickel podpisały porozumienie w sprawie dostaw niklu i kobaltu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!