XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Carrefour w Polsce stawia na efektywność energetyczną i produkcję energii

Carrefour w Polsce stawia na efektywność energetyczną i produkcję energii
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Grupa Carrefour podjęła zobowiązanie o ograniczeniu emisji CO2 o 40 proc. do 2025 roku oraz o 70 proc. do 2050 roku, w porównaniu z poziomem z roku 2010. Aby tego dokonać, sieć planuje ograniczenie zużycia energii o 30 proc. do 2025 roku. Grupa inwestuje w odnawialne źródła energii, jak fotowoltaika i pompy ciepła - mówi WNP.PL Paweł Dolański, dyrektor Działu Aktywów w Carrefour Polska.

  • Grupa wdraża takie rozwiązania jak przyjazny środowisku system chłodniczy, czy energooszczędne oświetlenie LED, które działa już w blisko 80 proc. sklepów Carrefour Polska.
  • Na dachach sklepów Carrefour w Zgorzelcu i Łodzi zamontowano instalacje fotowoltaiczne, w 5 sklepach - w Sosnowcu, Zamościu, Olsztynie, Gdańsku oraz Warszawie przy ul. Głębockiej, zamontowano pompy ciepła. 
  • Dwa sklepy Carrefour w Warszawie wyposażone są w stacje ładowania aut elektrycznych.
Jak wyglądają plany ograniczania emisji CO2 przez grupę Carrefour?

- Grupa Carrefour podjęła zobowiązanie o ograniczeniu emisji CO2 o 40 proc. do 2025 roku oraz o 70 proc. do 2050 roku, w porównaniu z poziomem z roku 2010. Aby tego dokonać, sieć planuje ograniczenie zużycia energii o 30 proc. do 2025 roku. Ważnym projektem realizowanym w tym obszarze jest wdrażanie proekologicznych rozwiązań w sklepach, takich jak przyjazny środowisku system chłodniczy, czy energooszczędne oświetlenie LED, które działa już w blisko 80 proc. sklepów Carrefour Polska. Sieć rozwija także w swoich sklepach rozwiązania, które pozwalają na wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.

W ilu obiektach Carrefour Polska posiada własne źródła energii elektrycznej
i ciepła.

- Carrefour posiada kilka obiektów z własnym źródłem energii elektrycznej i ciepła. Pierwszą instalację odzysku energii słonecznej zamontowano w 2017 roku na dachu obiektu w Zgorzelcu. Podobna instalacja fotowoltaiczna powstała w tym roku na dachu  obiektu Carrefour w Łodzi. Sieć korzysta też z pomp ciepła, które działają w 5 sklepach - w Sosnowcu, Zamościu, Olsztynie, Gdańsku oraz Warszawie przy ul. Głębockiej.

Jakiej mocy są zainstalowane instalacje fotowoltaiczne?

- Montaż instalacji fotowoltaicznej w Zgorzelcu przebiegał w dwóch etapach. W pierwszym z nich na dachu budynku zamontowano 76 paneli słonecznych o mocy 22 kWp. Po otrzymaniu pierwszych ocen pracy instalacji oraz potwierdzeniu jej efektywności Carrefour zdecydował się na zwiększenie mocy układu do 49 kWp poprzez dołożenie kolejnych 90 modułów. Instalacja zamontowana w Łodzi ma moc blisko 20 kWp.

Czy energia z własnych źródeł jest zużywana na miejscu, czy też jest sprzedawana firmom energetycznym?

- Cała energia uzyskiwana z odnawialnych źródeł jest zużywana na miejscu, na potrzeby sklepów. Instalacje fotowoltaiczne wspomagają obiekty, na których są zainstalowane. Z kolei system wykorzystujący temperaturę wód podziemnych jest stosowany do obniżenia lub podwyższenia temperatury powietrza w sklepach.

Czy Carrefour Polska planuje budowę innych odnawialnych źródeł energii, np. farm wiatrowych? 

- Doświadczenia Carrefour pokazują, że korzystanie z energii pozyskiwanej przez panele fotowoltaiczne, jest efektywniejsze niż korzystanie z farm wiatrowych, dlatego sieć rozważa dalszy rozwój w tym kierunku i montaż kolejnych instalacji fotowoltaicznych w przyszłości.

Jaki udział w energii zużywanej przez obiekty Carrefoura w Polsce posiada energia wyprodukowana we własnych źródłach? 

- Energia pozyskiwana ze źródeł odnawialnych jest wykorzystywana bezpośrednio przez obiekty. Wykorzystanie źródeł geotermalnych pozwala zoptymalizować zużycie energii nawet o blisko 40 procent, jak to ma miejsce w sklepie w Warszawie. Natomiast instalacje fotowoltaiczne są jeszcze na etapie rozwoju i usprawnień.

Pojawiają się pomysły, aby dachy supermarketów niemal w całości obłożyć instalacjami fotowoltaicznymi i zamontować panele fotowoltaiczne także na wiatach chroniących wózki do zakupów - czy docelowo jest to realne rozwiązanie?

- Ważnym aspektem przy próbie wprowadzenia takiego rozwiązania, jest indywidualne podejścia do każdego z obiektów. Wiąże się to m.in. ze sprawdzeniem nośności konstrukcji dachów i szczegółową analizą finansową inwestycji.

Czy Carrefour w Polsce posiada magazyny energii, jeśli nie, to czy planuje ich instalację?

- Carrefour nie posiada magazynów energii. Cała energia uzyskiwana z odnawialnych źródeł jest zużywana na miejscu, na potrzeby sklepów.

Mówi się, że supermarkety to doskonałe miejsce do ładowania samochodów elektrycznych - czy Carrefour myśli o takiej działalności?

- Dwa sklepy Carrefour w Warszawie (przy ul. Targowej 72 i przy al. Jana Pawła II 82) już wyposażone są w stacje ładowania aut elektrycznych i jest to niewątpliwie obszar do eksploatacji. Carrefour włącza się również aktywnie w projekty, których celem jest rozwój elektromobilności w Polsce.

Nasza sieć przystąpiła w ubiegłym miesiącu do programu Pilot Maker Elektro ScaleUp, odbywającego się pod patronatem Ministra Inwestycji  i Rozwoju oraz Ministra Przedsiębiorczości i Technologii. Celem projektu jest wdrożenie na polskim rynku kilkudziesięciu pionierskich technologii dla polskiej elektromobilności.

Carrefour, w ramach partnerstwa, udostępnia swoje know-how w zakresie współpracy ze startupami zdobyte, m.in. w ramach własnego inkubatora technologicznego C4 Retail Lab, a także swoją rozbudową infrastrukturę offline i online. Obok Carrefour Polska do programu Pilot Maker Elektro przystąpiły największe spółki Skarbu Państwa: Tauron  i Orlen, a także inne duże firmy prywatne. Pilotaż programu wpisuje się w rządowy Plan Rozwoju Elektromobilności i finansowany jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Wyższa efektywność energetyczna to szybszy rozwój gospodarczy
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: Carrefour w Polsce stawia na efektywność energetyczną i produkcję energii

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!