Ceny taryfowe ustalane przez zarząd spółki w przypadku odbiorców biznesowych, czyli z grup taryfowych A, B, C, w sprzedaży energii na 2019 rok cofnęliśmy do poziomu z czerwca 2018 roku. Z taryf korzysta jednak tylko około 10 proc. odbiorców biznesowych. Pozostali kupowali energię w inny sposób. W ich przypadku, zgodnie z ustawą, ceny sprzedaży w 2019 roku dostosujemy do cen z czerwca 2018 roku w ciągu miesiąca od wejścia w życie rozporządzenia ministra energii w sprawie tzw. rekompensat – mówi Jan Mądrzak, wiceprezes PGE Obrót.
- PGE Obrót w 2018 roku sprzedała odbiorcom końcowym 40,4 TWh energii elektrycznej wobec około 40,0 TWh rok wcześniej. Zakładamy, że w 2019 roku osiągniemy sprzedaż na poziomie podobnym jak w ubiegłym roku - mówi Jan Mądrzak, wiceprezes PGE Obrót.
- W 2018 roku PGE Obrót zyskała część klientów jako sprzedawca rezerwowy. - Nasz wolumen sprzedaży wzrósł w pewnym stopniu, ale trzeba jasno powiedzieć, że taryfa rezerwowa to nie jest żaden przywilej dla sprzedawcy - stwierdza Jan Mądrzak.
- Część klientów, których obsługę przejęliśmy w ramach sprzedaży rezerwowej, została z nami po zmianie umów, inni znaleźli alternatywnych sprzedawców, a części nadal świadczymy sprzedaż energii jako sprzedawca rezerwowy - informuje Jan Mądrzak.
- O rynku energii i rynku mocy będziemy dyskutować od 13 do 15 maja w Katowicach w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego pod patronatem WNP.PL. Serdecznie zapraszamy.
PGE poinformowała, że w 2018 roku grupa PGE sprzedała odbiorcom końcowym 42,57 TWh energii elektrycznej, notując wzrost rok do roku o 5 proc. Ile energii elektrycznej sprzedała odbiorcom końcowym w 2018 roku sama PGE Obrót?
- PGE Obrót w 2018 roku sprzedała odbiorcom końcowym 40,4 TWh energii elektrycznej wobec około 40,0 TWh rok wcześniej. Zakładamy, że w 2019 roku osiągniemy sprzedaż energii elektrycznej na poziomie podobnym jak w ubiegłym roku. Wzrasta ogólne zapotrzebowanie na energię, rośnie jej produkcja i to z pewnością przełoży się także na segment sprzedaży.
Czytaj także: PGE Obrót stawia na cyfryzację i automatyzację sprzedaży energii
Kłopoty spółek obrotu, które w 2018 roku zaprzestały sprzedaży energii elektrycznej w istotnym stopniu wpłynęły na poziom sprzedaży PGE Obrót w 2018 roku?
- Nasz wzrost sprzedaży energii elektrycznej w 2018 roku wynika przede wszystkim z oceny naszej oferty i marki przez klientów. Natomiast w związku z tym, że niektóre spółki obrotu zaprzestały w 2018 roku sprzedaży energii elektrycznej przejęliśmy ich klientów jako sprzedawca rezerwowy.
W związku z tym nasz wolumen sprzedaży wzrósł w pewnym stopniu, ale trzeba jasno powiedzieć, że taryfa rezerwowa to nie jest żaden przywilej dla sprzedawcy. To wymagająca operacyjnie działalność, która zgodnie z prawem energetycznym stanowi rozwiązanie tymczasowe mające systemowo zapewnić bezpieczeństwo dostaw energii klientom.
Czytaj również: PGE Obrót przejęła tysiące klientów upadających firm
Na czym polegają wyzwania dla sprzedawcy rezerwowego?
- Jeśli jakiś sprzedawca energii upada, a jesteśmy sprzedawcą rezerwowym dla jego klientów, to przede wszystkim musimy dla nich dokonać szybkich, nieplanowych zakupów energii na rynku hurtowym.
Kupujemy wtedy po takich cenach jakie są aktualnie na rynku. W ubiegłym roku klienci tracili sprzedawców w warunkach wzrostu cen hurtowych i musieliśmy im zaoferować ceny wyższe niż mieli wcześniej. To po prostu wynikało z ówczesnej sytuacji na rynku.
Klienci, którzy znaleźli się w waszym portfelu w ramach sprzedaży rezerwowej, zostają czy odchodzą?
- Część klientów, których obsługę przejęliśmy w ubiegłym roku w ramach sprzedaży rezerwowej została z nami po zmianie umów, inni znaleźli alternatywnych sprzedawców, a części nadal świadczymy sprzedaż energii jako sprzedawca rezerwowy.
W związku z tym, że taryfa rezerwowa jest z zasady rozwiązaniem tymczasowym, regularnie przypominamy klientom, żeby jeśli trafili na sprzedaż rezerwową, jak najszybciej kontaktowali się z nami w celu podpisania nowej umowy na możliwie jak najlepszych dla nich warunkach.
PGE Obrót pozyskuje aktywnie nowych klientów pod sprzedaż energii w 2019 roku?
- Nasza oferta na 2019 rok oparta jest o ceny zbliżone do taryfowych (cennikowych) cen sprzedaży, po jakich zgodnie z tzw. ustawą w sprawie cen musimy sprzedawać energię w 2019 roku.
Jak sprzedajecie energię odbiorcom biznesowym na 2019 rok na podstawie aktywnych umów?
- Ceny taryfowe ustalane przez zarząd spółki w przypadku odbiorców biznesowych, czyli z grup taryfowych A, B, C, w sprzedaży energii na 2019 rok cofnęliśmy do poziomu z czerwca 2018 roku. Z taryf korzysta jednak tylko około 10 proc. odbiorców biznesowych. Pozostali kupowali energię w inny sposób.
W ich przypadku, zgodnie z ustawą, ceny sprzedaży w 2019 roku dostosujemy do cen z czerwca 2018 roku w ciągu miesiąca od wejścia w życie rozporządzenia ministra energii w sprawie tzw. rekompensat za przychody utracone wskutek sprzedaży w tym roku energii po cenach z czerwca 2018 tj. niższych niż wynikałoby to z warunków rynkowych. Tak samo stanie się w przypadku firm i samorządów, które zawarły umowy po 30 czerwca 2018 roku.
A co czeka gospodarstwa domowe?
- W przypadku regulowanych cen dla gospodarstw domowych (taryfa G) w 2019 roku obowiązują ceny taryfowe z roku 2018. Klienci zużywając energię tak jak dotychczas nie zapłacą za nią więcej. W przypadku gospodarstw domowych ciągle zainteresowaniem klientów cieszą się oferty z usługami dodatkowymi, takimi jak np. pomoc fachowców.
Czy system rekompensat pozwoli PGE Obrót w pełni odzyskać utracone w 2019 roku przychody wskutek sprzedaży w tym roku energii po cenach z czerwca 2018?
- Na razie za wcześnie, żeby można było podawać twarde dane i wyliczenia. Szczegóły dotyczące rekompensat pojawią się w rozporządzeniu.
KOMENTARZE (5)
Do artykułu: Ceny prądu dla biznesu i gospodarstw domowych. Największy sprzedawca w Polsce mówi, jak będzie