XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Gmina może zmniejszyć o 30 proc. wydatki na energię

Gmina może zmniejszyć o 30 proc. wydatki na energię
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Samorządy, kupując energię, wydają średnio na jednego obywatela 33,33 zł. Doradcy twierdzą, że 30 proc. tych wydatków można zaoszczędzić.

Samorządy gminny i miejski wydają na energię ok. 1,25 mld zł rocznie - oszacowała firma doradcza Preda. Opracowała też model pozwalający ocenić, ile gminy mogą zaoszczędzić poprzez zmianę sprzedawcy energii czy wymianę oświetlenia ulicznego - czytamy w "Gazecie Prawnej".

Podstawą modelu jest gmina licząca 15 tys. mieszkańców i wydająca rocznie na energię około 500 tys. zł. Doradca ocenia, że najwięcej można zaoszczędzić na modernizacji i wymianie oświetlenia, bo blisko 200 tys. zł. O ile zwrot inwestycji w żarówki energooszczędne ocenia na cztery miesiące, to zwrot nakładów na oświetlenie miejsc publicznych na ponad 6 lat, przy koszcie modernizacji jednego punktu wynoszącym 600-800 zł. Najgorzej oceniane są oszczędności wskutek zmiany sprzedawcy energii, bo tylko na 6 proc. wydatków. O przetargi apelował Urząd Regulacji Energetyki i Urząd Zamówień Publicznych.

- Komunikat prezesów URE i UZP o konieczności zakupów energii w ramach przetargu to był akt rozpaczy mający uruchomić procedury wolnego rynku. Nie uruchomił, bo sprzedawcom energii nie zależy na pozyskaniu nowych klientów - ocenia Jacek Walski, właściciel Predy.

- Będziemy ogłaszać przetarg o wartości około 150 tys. zł. Robimy to pierwszy raz i zastanawiamy się, czy ktokolwiek złoży ofertę. Mamy nadzieję, że przynajmniej zrobi to Vattenffal, który nas obsługuje - mówi Joanna Dubiel z Urzędu Gminy Wyry w woj. śląskim.

URE nie ukrywał, że w przetargach widzi sposób na pobudzenie konkurencji na rynku energetycznym. Zdaniem Predy oczekiwanie, że działania prorynkowe sprzedawców wywołają klienci, jest jednak nieuzasadnione.

- Potrzebne jest wejście na rynek nowego sprzedawcy, bo dzisiaj wygląda to tak, jakby się sprzedawcy umówili, że nie będą sobie wyrywać klientów i pozostawili im decyzję, a klient nie ma oferty, więc nie wie, czy warto koło tego chodzić - mówi Jacek Walski.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Gmina może zmniejszyć o 30 proc. wydatki na energię

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!