Ile rynku dla publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych?

Ile rynku dla publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W Polsce użytkuje się około 750 elektrycznych samochodów osobowych, co nie pozwala na  budowę sieci ładowania. Bez niej trudno jednak myśleć o rozwoju elektromobilności w naszym kraju. Jak wyjść z tego zapętlenia?

Firma Greenway Infrastructure Poland jako pierwsza zdecydowała się na inwestycję w sieć stacji szybkiego ładowania w Polsce. Jej prezes, Rafał Czyżewski, w rozmowie z wnp.pl mówi o przyjętym na polskim rynku modelu biznesowym, finansowaniu i perspektywach tej branży.  

W grudniu ub.r. nasz kraj obiegła informacja, że firma Greenway zbuduje w Polsce 75 stacji szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Kto w istocie ma inwestować w te stacje i czy wskazany plan ilościowy jest aktualny?

- Projekt realizowany jest przez firmy Greenway Infrastructure Slovakia i Greenway Infrastructure Poland, wchodzące w skład grupy o nazwie Voltia. W zeszłym roku Komisja Europejska przyznała nam 3,3 mln euro dotacji z programu Connecting Europe Facility (CEF) na stworzenie 85 publicznych stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych przy głównych korytarzach transportowych na Słowacji i w Polsce. W ramach zawartej umowy z Komisją mamy także przygotować analizy wpływu tej infrastruktury na funkcjonowanie transportu elektrycznego.

W Polsce ma powstać 75 z tych 85 stacji. W zeszłym roku uruchomiliśmy pierwszą stację ładowania Greenway w Polsce, w warszawskiej Galerii Mokotów.

Dotacje unijne w pełni zaspokajają zapotrzebowanie na kapitał niezbędny do zbudowania sieci Greenway w Polsce?

- Środki z programu CEF pozwalają na sfinansowanie w całości budowy samej infrastruktury, ale potrzebny jest też nasz wkład związany z organizacją i promowaniem projektu oraz wykonaniem niezbędnych analiz. Dodatkowo zakładamy, że finansować będziemy z własnych środków koszty operacyjne funkcjonowania tej infrastruktury i świadczenia na niej usług naszym klientom.  

Gdzie konkretnie i na jakich zasadach będziecie lokować następne stacje w Polsce?

- O lokalizacjach rozmawiamy z kilkoma grupami podmiotów. Należą do nich galerie handlowe, zlokalizowane przy drogach wylotowych z dużych miast, sieci stacji benzynowych zainteresowane wejściem na rynek usług ładowania pojazdów elektrycznych, a także bary szybkiej obsługi i hotele. 

W dalszej części czytaj m.in.:
  • Jak wygląda model biznesowy przyłączania stacji do sieci energetycznych;
  • Co z koncesją na obrót energią elektryczną;
  • W jaki sposób planowana będzie komercyjna sprzedaż;
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ile rynku dla publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!