PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jacek Łukaszewski, Schneider Electric: Musimy nadążać za tym, co się dzieje na świecie

Autor: wnp.pl (Ireneusz Chojnacki)
12-02-2018 06:01 |  aktualizacja: 12-02-2018 07:42

Musimy nadążać za tym, co się dzieje na świecie, a zwłaszcza w energetyce odnawialnej, bo moim zdaniem wytwarzanie energii z OZE wcześniej czy później stanie się tańsze niż z paliw kopalnych. Wobec tego jeśli spowolnimy zmiany, to staniemy się krajem o drogiej energii, a wtedy siłą rzeczy spadnie konkurencyjność naszego przemysłu, nie będzie się też rozwijała elektromobilność - mówi Jacek Łukaszewski, prezes Schneider Electric Polska.

Kiedy głównie auta będą ładowane?

Moim zdaniem z uwagi na koszty większość aut elektrycznych będzie ładowana w czasie, kiedy one nie są używane, to znaczy w nocy, w czasie pracy lub gdy stoją na parkingach. Ładowanie w nocy może być nawet korzystne z punktu widzenia sieci elektroenergetycznej, zapewniając wyrównanie profilu dobowego zużycia. Ładowanie w dzień, szczególnie latem, może prowadzić do wzrostu szczytowego zapotrzebowania na moc. Zakładam, że dostawcy energii będą kształtować pożądane dla nich zachowania użytkowników samochodów odpowiednimi taryfami. Inna sprawa, że aby zaspokoić w ciągu dnia popyt kreowany przez „elektryki”, konieczna będzie rozbudowa sieci. Między innymi po to, żeby móc wyposażyć miejsca parkingowe w stacje do ładowania.

Czytaj również: Orlen i Lotos próbują nadążać za rozwojem elektromobilności

Jak daleko idące skutki może to mieć?

Gwarantuję, że obecna instalacja elektryczna w garażu przeciętnej galerii handlowej czy budynku mieszkalnego nie ma rezerwy mocy pozwalającej na przyłączenie do niej instalacji ładowania więcej niż kilku samochodów elektrycznych. Nikt nie projektował tych instalacji z myślą o zasilaniu samochodów. Zatem jeśli nastąpi rozwój elektromobilności, to albo trzeba będzie te instalacje modernizować i zarazem zwiększać ich moc, albo będą tam mogły powstać tylko pojedyncze punkty ładowania. I dalej, jeśli zjawisko stanie się masowe, zacznie się modernizacja instalacji elektrycznych wielu obiektów i w związku z tym istotny wzrost zamawianej mocy, to oczywiście energetyka zawodowa to odczuje, bo konieczne będą też zmiany w sieciach dystrybucyjnych.

Łatwo byłoby modernizować sieci wewnętrzne obiektów pod potrzeby stacji ładowania?

To nie jest trudne, ale może być kosztowne. Firma, którą reprezentuję, jakiś czas temu otrzymała zlecenie na wyposażenie w stacje ładowania aut elektrycznych wszystkich punktów sieci dilerskiej jednego z dużych producentów samochodów. Okazało się, że przeróbka instalacji elektrycznej punktu dilerskiego w celu zasilenia instalacji ładowania dla paru samochodów często stanowi wielokrotność ceny samej ładowarki. W związku z rozwojem elektromobilności będzie musiała nastąpić rozbudowa sieci energetycznych zasilających wszystkie te miejsca, gdzie auta elektryczne będą ładowane.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 714 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

574 373 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.