Jakie wsparcia dla OZE?

Jakie wsparcia dla OZE?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Odnosząc się do systemu wsparcia dla OZE, chciałbym zwrócić uwagę, że projektodawca zdecydował się na wprowadzenie zmian w obecnie funkcjonującym systemie, które skutkuje zracjonalizowaniem skali wydatków przy jednoczesnym zagwarantowaniu jego atrakcyjność dla potencjalnych inwestorów - mówi Janusz Pilitowski dyrektor Departamentu Energii Odnawialnej Ministerstwa Gospodarki.

15 września br. odbyło się wysłuchanie publiczne nowelizacji ustawy o OZE. Jak ocenia Pan efekty tego spotkania? Co jest przyczyną, że już tak długo czekamy na nowelizację prawa krajowego w tym zakresie? Kiedy możemy spodziewać się, że ustawa wejdzie w życie? Jaki okres wsparcia dla zielonych inwestycji i na jakich zasadach obejmie?

Wspomniane przez Pana wysłuchanie publiczne było kolejnym elementem prac parlamentarnych nad projektem ustawy o odnawialnych źródłach energii i zostało przeprowadzone na wniosek członków Komisji Nadzwyczajnej do spraw energetyki i surowców energetycznych. Jego celem było umożliwienie zabrania głosu wszystkim zainteresowanym podmiotom. Jeśli chodzi o termin wejścia w życie projektowanych przepisów, to przewidujemy, że staną się one obowiązującymi na przełomie 2014 i 2015 r., jednak z wyłączeniem przepisów dotyczących nowego systemu wsparcia, które zgodnie z art. 201 projektu wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

Odnosząc się do systemu wsparcia dla OZE, chciałbym zwrócić uwagę, że projektodawca zdecydował się na wprowadzenie zmian w obecnie funkcjonującym systemie, które skutkuje zracjonalizowaniem skali wydatków przy jednoczesnym zagwarantowaniu jego atrakcyjność dla potencjalnych inwestorów. Co istotne, wnioskodawca w swoich założeniach nie pominął mniejszych podmiotów, wytwarzających energię na własne potrzeby oraz na lokalne rynki, co umożliwi bardziej efektywne wykorzystanie lokalnych zasobów, a tym samym zwiększy efektywność całej gospodarki.

W wyniku przeprowadzonych w Ministerstwie Gospodarki analiz postanowiono, że działania zmierzające do optymalizacji kosztowej systemu wsparcia należy przeprowadzić w sposób dwukierunkowy. Po pierwsze założyliśmy, że konieczna jest modyfikacja mechanizmu świadectw pochodzenia w taki sposób, aby ograniczyć koszt wsparcia dla istniejących wytwórców energii elektrycznej, nie ingerując przy tym w nabyte przez nich prawa. Elementem optymalizacji dla istniejących instalacji OZE będzie ograniczenie pomocy dla instalacji tzw. spalania wielopaliwowego oraz dużej energetyki wodnej (>5MW), „zamrożenie” opłaty zastępczej oraz ograniczenie okresu trwania wsparcia (do 15 lat). Powyższe działania powinny umożliwić realizację zakładanego celu poprzez bardziej sprawiedliwą dystrybucję wsparcia istniejących instalacji odnawialnych źródeł energii (zakładającą rzeczywisty koszt wytworzenia w tych instalacjach energii elektrycznej).

Ponadto obecni wytwórcy OZE będą mieli możliwość przejścia do nowego mechanizmu wsparcia, będącego formułą stałej ceny wyznaczanej w ramach aukcji. Zmiana systemu wsparcia będzie obejmowała redukcję ryzyka związanego z partycypacją w systemie świadectw pochodzenia na rzecz otrzymywania niższej, lecz stałej taryfy przysługującej do końca trwania 15-letniego okresu wsparcia.

Myślę, że ważnym elementem promocji budowy nowych źródeł OZE będzie system stałej ceny gwarantowanej, obowiązującej przez 15 lat, wyznaczanej w ramach mechanizmu aukcyjnego. Wsparcie dla wytwórców energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w instalacjach odnawialnych źródeł energii o mocy zainstalowanej powyżej 0,5 MW będzie przysługiwało w formule premii na pokrycie różnicy pomiędzy kosztem wytworzenia energii elektrycznej i rynkowej ceny energii na rynku konkurencyjnym. Wysokość wsparcia będzie ustalana indywidualnie dla każdej instalacji odnawialnego źródła energii w formie aukcji. Aukcyjny system rozdzielania wsparcia ma na celu osiągnięcie zakładanego rozwoju energetyki odnawialnej przy najniższym możliwym obciążeniu odbiorców końcowych energii.

Energia elektryczna wytwarzana przez wytwórców energii elektrycznej w instalacjach odnawialnych źródeł energii o mocy zainstalowanej do 0,5 MW, będzie objęta obowiązkiem zakupu przez tzw. Sprzedawców Zobowiązanych. Aby zachować proporcjonalności pomiędzy rozwojem dużych i niewielkich instalacji, planuje się podział na aukcje dla obiektów o mocy zainstalowanej do 1 MW oraz obiektów o mocy zainstalowanej powyżej 1 MW. Zakłada się, iż co najmniej ¼ energii elektrycznej powinna zostać wytworzona w instalacjach odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej do 1 MW, co zapewni wykorzystanie lokalnie dostępnych zasobów.

Produkcja energii ze źródeł odnawialnych, uzależniona od czynników przyrodniczych, zwykle wymaga stabilizacji poprzez zapewnienie dostaw ze źródeł konwencjonalnych. Część ekspertów uważa, że z tego względu konieczna jest budowa elektrowni jądrowych. Czy takie jest również stanowisko Ministerstwa Gospodarki?

Priorytetowym efektem obowiązywania ustawy o odnawialnych źródłach energii powinno być zapewnienie realizacji celów w zakresie rozwoju odnawialnych źródeł energii wynikających z dokumentów rządowych przyjętych przez Radę Ministrów, tj. Polityki energetycznej Polski do 2030 r. oraz Krajowego Planu Działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych (KPD). Wspomniane dokumenty dokładnie określają, ile energii ze źródeł odnawialnych jest niezbędne dla realizacji zobowiązań międzynarodowych oraz jaki jest docelowy (do 2030 r.) miks energetyczny, jak również, jaki udział w tym miksie zajmować będą źródła odnawialne. Co istotne, Polityka energetyczna Polski do 2030 r. przewiduje także rozwój innych źródeł energii, w tym także energetyki jądrowej, która stanie się istotnym uzupełnieniem naszego miksu energetycznego.

W związku z wydarzeniami na arenie międzynarodowej coraz więcej mówi się o bezpieczeństwie energetycznym, dywersyfikacji dostaw źródeł energii, regulacjach importowych. Jaką rolę mogą pełnić w tym kontekście OZE, na które w przytłaczającej mierze składają się rozproszone źródła energii?

Wzrost wykorzystania odnawialnych źródeł energii powinien przyczynić się do podniesienia bezpieczeństwa energetycznego Polski, co przy rosnącym napięciu międzynarodowym wywołanym konfliktem na Ukrainie nabiera szczególnego znaczenia. W tym kontekście istotnym jest fakt, iż w projekcie ustawy o odnawialnych źródłach energii zawarto mechanizmy, które pozostawiają, poprzez kreowanie zapotrzebowania na energię ze źródeł odnawialnych, możliwość kształtowania optymalnego (z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego) miksu energii odnawialnej.

Odnosząc się do znaczenia OZE w przyszłym miksie energetycznym, chciałbym ponownie odwołać się do Polityki energetycznej Polski do 2030 r. oraz KPD, w których to dokumentach zdefiniowano znaczenie OZE w polskim sektorze energetycznym.

Istotną barierą w rozwoju krajowej energetyki stanowią sieci przesyłowe. W obszarze OZE często jest tak, że właściciel mikroinstalacji z tego właśnie względu nie ma możliwości sprzedaży, wprowadzenia do obrotu produkowanej przez siebie energii. Czy w najbliższym czasie coś się w tym zakresie zmieni?

Sieci przesyłowe i dystrybucyjne w Polsce wymagają dużych nakładów inwestycyjnych zarówno na modernizację, jak i rozbudowę. Nie podzielam jednak obaw, że stan sieci stanowi duże zagrożenie dla rozwoju mikroinstalacji. Trzeba zauważyć, że w przypadku mikroinstalacji mówimy o niewielkich źródłach (do 40 kW), pracujących w przeważającej mierze na terenach wiejskich oraz wiejsko-miejskich (oddalonych od systemowych jednostek wytwórczych). Ponadto, propozycje dotyczące wsparcia działalności w tym obszarze zmierzają do tworzenia mikroinstalacji dostosowanych do potrzeb energetycznych prosumentów, tj. odpowiedniego zwymiarowania mocy źródła, tak aby zaspokajać własne potrzeby bez konieczności generowania nadwyżek energii.

Na jakie wsparcie po wejściu w życie nowych przepisów będą mogli liczyć przedsiębiorcy inwestujący w fotowoltaikę, energię wiatrową, biogazownie?

Tak jak wspomniałem wyżej, elementem promocji budowy nowych źródeł OZE będzie system stałej ceny gwarantowanej, obowiązującej przez okres 15 lat, wyznaczanej w ramach mechanizmu aukcyjnego. Oznacza to, że obecnie nie ma możliwości dokładnego określenia wysokości wsparcia, jakie będzie możliwe do osiągnięcia przez poszczególne jednostki. Co istotne, nie ma również gwarancji, iż takie wsparcie zostanie udzielone (aby dostać wsparcie należy najpierw wygrać aukcję).

Nie tylko dla rozwoju biogazowni utylizujących odpady komunalne ważne są regulacje dotyczące partnerstwa publiczno-prywatnego. W jakich relacjach pozostają tu omawiane propozycje dla branży Małych i Średnich Przedsiębiorstw?

Pragnę zauważyć, że projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii nie ingeruje w przepisy dotyczące partnerstwa publiczno-prywatnego, tzn. nie uzależnia w żaden sposób przyznania wsparcia od sposobów finansowania (budowy) inwestycji.

Wiele mikroinwestycji wiąże się z popularnym ostatnio tematem CSR – społecznej odpowiedzialności biznesu. Mówię tu o sytuacjach, gdy np. lokalny przedsiębiorca chciałby zafundować miejscowej szkole instalację fotowoltaiczną, stając się jednocześnie prosumentem. Jak temat ten ujmują propozycje legislacyjne?

Analogicznie, jak w przypadku partnerstwa publiczno-prywatnego projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii nie odnosi się do kwestii związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu.

Dziękuję za rozmowę
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jakie wsparcia dla OZE?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!