PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Katastrofa samolotu a elektrownia jądrowa

Autor: Piotr Czerski, Ekoatom nr 15 (Grudzień 2014)
25-05-2015 18:04
Katastrofa samolotu a elektrownia jądrowa

Rozbicie się samolotu może być przypadkowe lub zamierzone.

Fot. Fotolia
Rys.1 Ilość wypadków lotniczych lotnictwa cywilnego samolotów, z co najmniej 18 pasażerami na pokładzie. Wykres obejmuje lata 1950 - 2013, w których zdarzyło 1111 wypadków. W poszczególnych latach ilość wypadków określa niebieski słupek, wypadki, z co najmniej setką ofiar śmiertelnych - czerwony słupek (1) Rys.2 Uderzenie samolotu w ścianę (Sandia Laboratories w Albuquerque, Nowy Meksyk, USA, 1988 r.) (6)

Czy samoloty są problemem dla elektrowni jądrowej? Wygląda na to, że tak. W końcu sporo pieniędzy wydaje się na to, by zapobiec ewentualnym opłakanym skutkom katastrofy samolotu na jej terenie. Ale czy rzeczywiście gra warta świeczki? Rozważania te mają charakter nieco dyskusji akademickiej, gdyż podejście do tego problemu wymuszają przepisy prawa krajowego oraz wytyczne organizacji międzynarodowych.

Samolot może rzeczywiście rozbić się na terenie elektrowni jądrowej powodując większe lub mniejsze straty. Rozbicie się samolotu może być przypadkowe lub zamierzone. W pierwszym przypadku warto zbadać, jakie jest ryzyko takiego wypadku i jakie są jego konsekwencje.
W drugim trzeba zastanowić się nad skutkami ataków terrorystycznych przy wykorzystaniu samolotu jako środka ataku. Ważne jest tu ograniczanie sensu takiego wrogiego działania wobec elektrowni jądrowej. Elektrownia powinna być po prostu na taki atak odporna.

Analizując statystyki wypadków lotniczych na świecie (lotnictwa cywilnego od 18 pasażerów wzwyż) można wyciągnąć szereg wniosków.

Z rys. 1 widać, że ilość wypadków lotniczych ma tendencje spadkową - od 20 rocznie w roku 1997 do 5 w roku 2013. Nie znaczy to, że wypadki dadzą się wyeliminować i że prawdopodobieństwo upadku samolotu na EJ da się sprowadzić do zera. Ryzyko próbuje się zmniejszyć. I tak na przykład, biorąc pod uwagę to, że 55% wypadków następuje w czasie 5 minut fazy startu i podejścia do lądowania, polskie przepisy wyklucza-ją budowę elektrowni jądrowej w odległości mniejszej niż 10 km od lotniska cywilnego, na którym lądują duże samoloty (2).

Ale samoloty ulegają też awariom w czasie prze-lotu na pełnej wysokości. W sytuacji awaryjnej pilot stara się samolot jak najbezpieczniej posadzić, stąd można założyć, że omijać wtedy będzie budynki elektrowni. Skąd więc obawy o całość elektrowni? Zdarza się, że prowadzenie pilotażu jest niemożliwe czy to z winy załogi, czy braku sterowalności samolotem. Nie są to sytuacje hipotetyczne, dotyczyły też polskich samolotów. W 1938 roku spadł w Rumunii samolot LOTu. Przypuszcza się, że powodem było porażenie załogi przez piorun. Na świecie od lat 50-tych do dziś pioruny były powodem kilkunastu katastrof lotniczych. Powodowały one pożary, wybuchy paliwa i awarie instalacji elektrycznej.

Wśród przyczyn wypadków, błędy ludzkie do technicznych, bądź meteorologicznych mają się jak 4: 1; zachowanie ludzi jest nieprzewidywalne i trudne do oceny probabilistycznej. Kilkanaście katastrof miało swoje przyczyny w nagłej nie-sprawności załogi. Były one różne: uaktywnienie się choroby psychicznej, atak serca, a w powiązaniu z usterkami technicznymi - brak tlenu w wyniku rozhermetyzowania się kabiny pilotów i za-czadzenie powodowane awarią instalacji grzewczej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 531 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

576 277 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.