PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolegialny model ustrojowy organu jako droga do pełnej niezależności polskiego regulatora sektora energetycznego

Autor: Maciej M. Sokołowski; "Polityka Energetyczna"
16-09-2011 00:00

Regulacja w energetyce to bez wątpienia jedno z najistotniejszych wyzwań stojących przed współczesnym państwem. Proces ten uznawany jest obecnie za właściwą metodę osiągnięcia stanu pełnej liberalizacji rynku energii elektrycznej, w którym dawny monopol naturalny i prawny zostanie całkowicie wyeliminowany, czy też sposób na zapewnienie ogólnego nadzoru nad przedsiębiorstwami energetycznymi.

Wskazana likwidacja zjawiska monopolu w drodze działań regulacyjnych to pierwotne założenie ideowe europejskiej regulacji. Szerokorozumiany nadzór nad przedsiębiorstwami energetycznymi był natomiast determinantą powołania organów regulacyjnych w USA. Owe różnice w kierunkach opisywanej działalności wynikają z innej historycznej struktury własności infrastruktury istniejącej na obu kontynentach (w USA dominowała własność prywatna, w Europie natomiast główna rolę w tej materii odgrywało państwo). By jednak przebiegał on sprawnie państwo musi zagwarantować podmiotowi prowadzącemu politykę regulacyjną odpowiednią pozycję ustrojową, której najważniejszą cechą jest niezależność.
Przykład działań legislacyjnych prowadzonych w polskim sektorze energetycznym pokazuje, iż powyższy postulat, powszechnie akceptowany przez przedstawicieli doktryny i mocno akcentowany przez obecnego Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki Mariusza Sworę, nie do końca znajduje swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Stąd też warto zastanowić się, czy przyjęty w Polsce model organu regulacyjnego jest właściwą opcją na wcielenie w życie pożądanej zasady niezależności regulatora? Autor prezentowanej analizy uważa, iż obecna sytuacja wymaga zmian, których rezultatem powinno być przekształcenie polskiego regulatora z jednoosobowego organu w ciało o charakterze kolegialnym. Za sui generis wzór dla wskazanej koncepcji autor przyjmuje amerykańską Federalną Komisję Regulacji Energetyki, co spróbuje udowodnić w dalszej części opracowania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn. z 2006 r., Dz. U. Nr 89, poz. 625 ze zm., zwanej dalej: "ustawą - Prawo energetyczne") "zadania z zakresu spraw regulacji gospodarki paliwami i energią oraz promowania konkurencji realizuje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki". Sama zaś regulacja, to według brzmienia art. 3 pkt 15 ustawy - Prawo energetyczne "stosowanie określonych ustawą środków prawnych, włącznie z koncesjonowaniem, służących do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego, prawidłowej gospodarki paliwami i energią oraz ochrony interesów odbiorców". Bez wątpienia materia stosunków rynkowych znajdująca się w spectrum oddziaływania Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (zwanego dalej: "Prezesem URE"), z racji swojej kluczowej dla gospodarki istoty, wymaga zapewnienia organowi regulacyjnemu stabilnej i odpowiedniej pozycji ustrojowej. Tak przyjęte rozumowanie wpisuje się w ogólnoeuropejską tendencję wzmacniania pozycji prawnej organów regulacyjnych, wynikającą chociażby z nieobowiązujących już uregulowań tzw. "drugiego pakietu energetycznego".

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 855 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

564 732 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 097 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.