Komisja Europejska zwróciła się do Parlamentu Europejskiego i Rady o rozważenie, w jaki sposób opodatkowanie energii może lepiej przyczyniać się do realizacji celów polityki energetycznej i klimatycznej oraz w jaki sposób przejście do podejmowania decyzji w gronie państw członkowskich za pomocą głosowania większością kwalifikowaną mogłoby przyczynić się do przyspieszenia postępów w tej dziedzinie.
- Z opublikowanego 9 kwietnia 2019 r. sprawozdania na temat stanu unii energetycznej wynika, że Komisja Europejska w pełni zrealizowała swoją wizję.
- Jak zapewnia KE, dzięki temu możliwe stało się zagwarantowanie wszystkim Europejczykom "dostępnej, przystępnej cenowo, bezpiecznej, konkurencyjnej i zrównoważonej energii".
- Komisja Europejska podkreśla, że już teraz Europa przoduje na świecie w walce ze zmianą klimatu.
- O transformacji energetycznej będziemy rozmawiać podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego pod patronatem WNP.PL, który odbędzie się od 13 do 15 maja w Katowicach.
- Polityka europejska wdrażana w ciągu ostatnich pięciu lat we wszystkich obszarach sprawiła, że UE jest na dobrej drodze do pełnego wprowadzenia czystej energii i wykorzystania oferowanych przez nią możliwości gospodarczych, tworzenia wzrostu gospodarczego i miejsc pracy oraz do zapewnienia konsumentom zdrowszego środowiska - przekonuje Komisja Europejska.
KE zapewnia, że poza modernizacją europejskiej polityki energetycznej i klimatycznej unia energetyczna przyczynia się do szybszego przejścia na czystą energię w kluczowych sektorach europejskiej gospodarki, zgodnie z zobowiązaniami wynikającymi z porozumienia paryskiego, zapewniając jednocześnie transformację sprawiedliwą społecznie.
Transformacja energetyki szansą dla gospodarki
- Unia energetyczna to Europa w jej najlepszym wydaniu - wspólnie rozwiązująca poważne problemy związane z bezpieczeństwem energetycznym i przemianami w tej dziedzinie, z którymi nie możemy sobie poradzić w obrębie granic państwowych. Przytłaczające wyzwanie, jakim była transformacja sektora energetycznego, przekształciliśmy w szansę dla europejskiej gospodarki. W tym celu musieliśmy gruntownie zmienić naszą politykę w zakresie energii i klimatu: dokonując nie samych kosmetycznych muśnięć, lecz poważnych zmian systemowych - mówi Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący KE, odpowiedzialny za unię energetyczną.Podkreśla, że żadne państwo członkowskie nie mogło tego osiągnąć samodzielnie.
- Obecnie nasze ramy kierują inwestycje ku przyszłościowym technologiom i rozwiązaniom. Uruchomiliśmy również środki wspierające przemysł, np. produkcję baterii w Europie, jednocześnie dbając o to, by żaden Europejczyk nie pozostawał w tyle. Każde państwo członkowskie powinno podążyć za tym przykładem i szybko zintegrować krajowe środki w zakresie energii, klimatu, mobilności i wszystkich innych powiązanych obszarów, tak aby Europa utorowała drogę do osiągnięcia neutralności klimatycznej do połowy tego stulecia - dodaje Maroš Šefčovič.
Projekt najbardziej ambitny na świecie
- Europa posiada obecnie najbardziej ambitne i zaawansowane na świecie ramy w zakresie klimatu i energii. Uzgodniliśmy wszystkie przepisy, aby zapewnić osiągnięcie celów wyznaczonych na 2030 r., jednocześnie podnosząc docelowe poziomy w zakresie energii ze źródeł odnawialnych i efektywności energetycznej - przekonuje Miguel Arias Cañete, komisarz UE do spraw polityki klimatycznej i energetycznej.Zwraca uwagę, że unia energetyczna to jednak coś więcej niż przepisy i strategie polityczne.
- Uruchomiliśmy rekordowe poziomy inwestycji w czystą energię w Europie, wynegocjowaliśmy porozumienie paryskie i doprowadziliśmy do jego szybkiego wejścia w życie, jeszcze bardziej zintegrowaliśmy europejski rynek energii i zarysowaliśmy długoterminową wizję Europy neutralnej dla klimatu do roku 2050. Jest jeszcze jednak wiele do zrobienia - zapowiada Miguel Arias Cañete.
Jego zdaniem, musimy utrzymać rozwój odnawialnych źródeł energii w całej Europie i zwiększyć wysiłki na rzecz większej oszczędności energii.
- Musimy zaangażować się w proces transformacji w znacznie pilniejszym trybie niż dotychczas. W oparciu o naszą strategię osiągnięcia neutralności dla klimatu do 2050 r. wskazaliśmy w jaki sposób można tego dokonać, i przedstawiliśmy gruntowną analizę przyczyn i sposobów dojścia do tego celu. Wyjaśniliśmy, dlaczego model ten może być powielany przez inne kraje świata oraz jak neutralność klimatyczna, dobrobyt gospodarczy i sprawiedliwość społeczna mogą – a nawet muszą – iść ze sobą w parze - podkreśla Miguel Arias Cañete.
Zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego UE
Komisja Europejska zapewnia, że unia energetyczna wzmocniła wewnętrzny rynek energii i zwiększyła bezpieczeństwo energetyczne UE dzięki inwestycjom w nową inteligentną infrastrukturę (w tym transgraniczną), zapewniając nową, najnowocześniejszą strukturę rynku i wprowadzając mechanizm współpracy między państwami członkowskimi w oparciu o solidarność w celu reagowania na potencjalne kryzysy w bardziej skuteczny i wydajny sposób.Jak wskazano ostatnio w komunikacie Komisji „Czysta planeta dla wszystkich”, transformacja energetyczna wymaga kompleksowej przemiany ekonomicznej i społecznej, angażującej wszystkie sektory gospodarki i grupy społeczne na rzecz urzeczywistnienia neutralności klimatycznej do roku 2050. Ramy unii energetycznej stawiają Europę na właściwych torach, aby stała się dobrze prosperującą, nowoczesną, konkurencyjną i neutralną dla klimatu gospodarką.
Szereg ukierunkowanych inicjatyw ma zagwarantować wszystkim regionom i obywatelom równy udział w korzyściach wynikających z transformacji sektora energetycznego. Jedną z tych inicjatyw jest europejski sojusz na rzecz baterii.
Europejski przemysł baterii został uznany za strategiczny łańcuch wartości dla UE w kontekście wzmocnionej strategii dotyczącej polityki przemysłowej.
Zmiana opodatkowania i głosowania
W opublikowanym 9 kwietnia 2019 r. drugim komunikacie, Komisja Europejska zwraca się do Parlamentu Europejskiego i Rady o rozważenie, w jaki sposób opodatkowanie energii może lepiej przyczyniać się do realizacji celów polityki energetycznej i klimatycznej oraz w jaki sposób przejście do podejmowania decyzji w gronie państw członkowskich za pomocą głosowania większością kwalifikowaną mogłoby przyczynić się do przyspieszenia postępów w tej dziedzinie.Ten kierunek prac opiera się na planie Komisji dotyczącym stopniowego przejścia na system głosowania większością kwalifikowaną we wszystkich obszarach dotyczących opodatkowania, opublikowanym po raz pierwszy w styczniu 2019 r.
- Komisja rozpoczęła debatę na temat reformy procesu decyzyjnego w obszarach polityki podatkowej UE, która obecnie wymaga jednomyślności wśród państw członkowskich. Jednomyślności często nie daje się osiągnąć w przypadku kluczowych inicjatyw podatkowych lub osiąga się ją za cenę zgody na politykę, która nie jest optymalna - wyjaśniała KE w styczniu.
* * *
Przedstawiając propozycje dot. opodatkowania energii unijni decydenci po raz kolejny pokazują, że nie znają najlepiej swoich społeczeństw. Po zakończeniu narodowej debaty, ogłoszonej we Francji w reakcji na protesty "żółtych kamizelek", premier Edouard Philippe oświadczył, że należy "bardzo szybko obniżyć podatki" w obliczu "ogromnego rozdrażnienia fiskalnego" wśród obywateli.
Czytaj więcej: Obywatele są gotowi zmienić zachowanie w wielu dziedzinach, jednak nie chcą, by podatkami dyktować im, co mają robić.
KOMENTARZE (3)
Do artykułu: Komisja Europejska myśli o zwiększeniu opodatkowania energii