KPRM i MR chcą uzupełnienia Oceny Skutków Regulacji do projektu ws. OZE

KPRM i MR chcą uzupełnienia Oceny Skutków Regulacji do projektu ws. OZE
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

KPRM i MR chcą uzupełnienia Oceny Skutków Regulacji (OSR) do projektu rozporządzenia ME w sprawie obowiązku OZE na 2018 rok m.in. o koszty po stronie wytwórców i odbiorców energii - wynika ze stanowisk zgłoszonych w ramach uzgodnień projektu.

Minister Energii pod koniec lipca przedstawił projekt rozporządzenia w sprawie obowiązku nabywania i umarzania świadectw pochodzenia energii z OZE na 2018 rok.

Zgodnie z projektem, obowiązek dotyczący zakupu zielonych certyfikatów ma wzrosnąć do 17,5 proc. z 15,4 proc. w 2017 roku. Natomiast obowiązek zakupu świadectw pochodzenia energii z biogazu rolniczego, czyli certyfikatów błękitnych, zostanie zmniejszony do 0,5 proc. z 0,6 proc. w 2017 roku. Łącznie obowiązek OZE na 2018 r. ma wynieść 18 proc.

Z kolei, zapisany w ustawie o OZE udział ilościowy sumy energii wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia energii z OZE wynosi 20 proc.

Resort energii podał w Ocenie Skutków Regulacji, że zmniejszenie wysokości udziału do łącznego poziomu 18 proc. (czyli o 2 p.p. w stosunku do zapisu ustawowego), przyczyni się do ograniczenia kosztów systemu wsparcia odnawialnych źródeł energii oraz będzie miało negatywne oddziaływanie na beneficjentów systemu wsparcia opartego na zielonych certyfikatach.

W uzasadnieniu ministerstwo podało, że zmniejszenie udziału do łącznie 18 proc. (z 20 proc. w ustawie) "wynika z konieczności zabezpieczenia interesów odbiorców końcowych energii elektrycznej przed zbyt gwałtownym wzrostem cen energii elektrycznej wynikającej ze wsparcia rozwoju odnawialnych źródeł energii oraz uwzględnia dodatkowo odpływ podmiotów z systemu tzw. zielonych certyfikatów do systemu aukcyjnego". Z kolei, podwyższenie obowiązku w stosunku do poziomu 16 proc. obowiązującego w 2017 r. wynika z uwzględnienia przez resort niskich cen zielonych certyfikatów.

W stanowisku zgłoszonym w ramach uzgodnień Ministerstwo Rozwoju oceniło, że projektodawca, proponując poziom o 2 p.p. niższy niż w ustawie, nie wskazuje "jakie realne korzyści (oszczędności) przyniesie to odbiorcom energii elektrycznej, którzy finalnie poniosą koszty związane z koniecznością zakupu i przedstawienia do umorzenia ww. świadectw".

"Producenci OZE decydując się na realizację inwestycji w OZE bazowali na prognozach przyszłych dochodów, które określała ustawa o OZE (z 2012 r). Na tej podstawie otrzymali również pożyczki i kredyty pod inwestycję. Tymczasem istniejąca od 2011 r. nadwyżka zielonych certyfikatów skutkuje rosnącymi stratami ponoszonymi przez sektor wytwórców OZE, które w 2016 r. sięgnęły ok. 3 mld zł" - napisał wiceminister Witold Słowik.

"Dołączony do projektu OSR nie rozróżnia i nie szacuje w części ilościowej potencjalnych efektów związanych z wprowadzeniem regulacji dla poszczególnych grup odbiorców i wytwórców. Należy zwrócić uwagę, iż potencjalne korzyści będą rozproszone na wiele grup, zaś straty poniesie skoncentrowana grupa podmiotów. Z tego powodu koniecznym wydaje się być oszacowanie przeciętnej korzyści dla odbiorcy energii elektrycznej oraz wzmiankowanego tylko w OSR negatywnego efektu dla wytwórców" - dodał.

Resort rozwoju wnioskuje więc m.in. o uzupełnienie kosztów w Ocenie Skutków Regulacji, wskazanie korzyści dla odbiorców energii, związanych z niższym niż wskazuje ustawa o OZE poziomem ilości świadectw pochodzenia energii z OZE koniecznym do umorzenia w 2018 r. oraz wskazanie kosztów, jakie poniesie sektor wytwórców OZE.

Resort wnioskuje też o wskazanie informacji, jaką resort energii szacuje podwyżkę dla przeciętnego gospodarstwa domowego w 2018 r. w stosunku do 2017 r. oraz ile wynosiłaby ta podwyżka w przypadku scenariusza bazowego.

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w swoim stanowisku wskazuje, że konieczne jest przedstawienie w OSR oczekiwanego wpływu zmian na koszty po stronie odbiorców energii oraz przychody po stronie wytwórców energii z OZE, przy scenariuszu bazowym opartym na obowiązujących w obecnym stanie prawnym poziomach obowiązku umorzenia świadectw pochodzenia. OSR wymaga też uzupełnienia o przedstawienie wpływu regulacji na rynek świadectw pochodzenia oraz na realizację zakładanego na 2021 r. udziału OZE w energii elektrycznej.

Zgodnie z projektem rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 30 sierpnia 2017.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: KPRM i MR chcą uzupełnienia Oceny Skutków Regulacji do projektu ws. OZE

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!