PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Małe i średnie firmy coraz bardziej "zielone"

Autor: PAP
17-12-2013 14:53

Małe i średnie przedsiębiorstwa w UE coraz wydajniej gospodarują surowcami i w coraz większym stopniu przyczyniają się do ograniczania emisji dwutlenku węgla - wynika z opublikowanych we wtorek badań Eurobarometru.

Co najmniej 9 na 10 małych i średnich firm (93 proc.) podejmuje działania mające na celu wydajniejsze gospodarowanie surowcami, np. ogranicza ilości odpadów (67 proc. firm), oszczędza energię (67 proc.), materiały (59 proc.) czy oszczędnie gospodaruje wodą (51 proc.). Połowa przedsiębiorstw ponownie wykorzystuje też użyty raz materiał albo odpady. Osiem na dziesięć przedsiębiorstw planuje w ciągu najbliższych dwóch lat dodatkowe działania mające poprawić wydajność wykorzystania surowców.
Tylko 28 proc. firm przyznaje, że te działania podyktowane są przede wszystkim troską o środowisko naturalne. Najważniejszym motywem, skłaniających firmy do oszczędzania surowców, są rosnące ceny energii i materiałów. Dla 26 proc. przedsiębiorstw barierą utrudniającą wydajniejszą gospodarkę surowcami są skomplikowane procedury prawne i administracyjne - wynika z Eurobarometru.

42 proc. małych i średnich firm europejskich zatrudniało w 2013 r. na pełny etat bądź część etatu przynajmniej jednego pracownika, który ma bezpośrednio do czynienia z informacjami, technologiami bądź materiałami służącymi ochronie środowiska naturalnego. To o 5 proc. więcej niż w 2012 r. Ponad 20 mln miejsc pracy w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw to tzw. ekologiczne miejsca pracy.

W Polsce odsetek małych i średnich przedsiębiorstw z co najmniej jednym ekologicznym miejscem pracy jest nieco wyższy od unijnej średniej i wynosi 46 proc.

Przedsiębiorstwa oferujące ekologiczne produkty i usługi mają 26-procentowy udział w rynku, podobnie jak w 2012 r. Najwięcej takich firm działa w sektorze budowlanym (26 proc.), produkcji i przetwórstwa żywności (24 proc.) oraz w przemyśle elektronicznym i mechanicznym (22 proc.).

Także w Polsce udział w rynku przedsiębiorstw oferujących produkty bądź usługi ekologiczne wynosi 26 proc. Tymczasem - wynika z Eurobarometru - w Stanach Zjednoczonych udział takich małych i średnich przedsiębiorstw w rynku zwiększył się do 34 proc.

W UE najważniejszym powodem, dla którego firmy decydują się na oferowanie ekologicznych produktów i usług, są preferencje konsumentów (50 proc.), a wartości i wizerunek firmy mają znaczenie w przypadku ponad 30 proc. firm.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 782 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

570 204 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 097 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.