Mali dostawcy energii w Wlk. Brytanii mają już 2 mln klientów

Mali dostawcy energii w Wlk. Brytanii mają już 2 mln klientów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rosnący poziom konkurencji na brytyjskim rynku energii przekłada się na wzrost liczby konsumentów korzystających z usług małych dostawców. Według firmy Elactralink jest ich już ponad 2 mln, z czego ponad milion dołączyło do tego grona w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Według danych Electralink, firmy obsługującej system przekazywania danych klientów pomiędzy dostawcami energii, każdego miesiąca około 225 tys. brytyjskich konsumentów zmienia dostawcę energii elektrycznej lub gazu. Około 100 tys. z nich zwraca się w kierunku małych dostawców.

W sumie w ciągu ostatniego roku małym dostawcom przybyło ponad milion klientów, a ich łączna liczba przekroczyła już dwa miliony.

Z kolei według danych firmy Cornwall Energy, udział sześciu największych dostawców energii na brytyjskim rynku (tzw. wielka szóstka) spadł do rekordowo niskiego poziomu 92 proc. (dotyczy to klientów korzystających z tzw. usługi dual fuel, czyli kupujących od tego samego dostawcy zarówno gaz, jak i energię elektryczną).

Rekordowo wysoka jest także liczba dostawców działających na rynku. Jest ich w tej chwili 25, z czego 19 oferuje klientom usługę dual fuel.

Według Cornwall Energy liczba klientów na rynku energii elektrycznej wynosi obecnie nieco ponad 27 mln, a w przypadku gazu 22,5 mln. Z usługi dual fuel korzysta około 19 mln brytyjskich gospodarstw domowych.

Znaczący wzrost liczby gospodarstw domowych dokonujących zmiany dostawcy był możliwy dzięki zliberalizowaniu przepisów w tym zakresie. W tej chwili procedury związane ze zmianą dostawcy trwają w Wielkiej Brytanii przeciętnie około 5 tygodni. Wliczony jest w to dwutygodniowy okres, w którym klient może wycofać się ze zmiany.

W czerwcu tego roku regulator rynku gazu i energii - Ofgem przedstawił propozycje dalszego ułatwienia procedur dotyczących zmiany dostawcy. Od początku przyszłego roku zmiana ta ma potrwać nie więcej niż trzy dni. Ofgem poinformował, że dwutygodniowy okres "na ochłonięcie" pozostanie w nowych regulacjach. Potem jednak dostawcy będą mieli nie trzy tygodnie, ale trzy dni na dopełnienie wszystkich procedur.

"Konsumenci mogą zmienić bank w ciągu siedmiu dni, operatora telefonii komórkowej w kilka dni, ale muszą czekać o wiele dłużej na zmianę dostawcy energii. Po tym, jak uprościliśmy i usprawniliśmy działanie rynku energii, nastał czas, by znacząco skrócić ten okres" - powiedział szef Ofgem Dermot Nolan.

Nie jest to jednak docelowy kształt systemu. Szef Ofgem poinformował, że celem biura jest wprowadzenie możliwości zmiany dostawcy w ciągu zaledwie jednego dnia. Ma to być możliwe już od 2018 roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Mali dostawcy energii w Wlk. Brytanii mają już 2 mln klientów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!