Michał Kurtyka o dopłatach do zakupu aut elektrycznych

Michał Kurtyka o dopłatach do zakupu aut elektrycznych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nie ma decyzji ws. dopłaty 25 tys. zł do zakupu samochodów elektrycznych. Musimy pamiętać o doświadczeniach innych krajów, które miały dopłaty, a po likwidacji których sprzedaż samochodów elektrycznych mocno spadła - mówi WNP.PL Michał Kurtyka, wiceminister energii.

  • W najbliższym czasie raczej nie należy spodziewać się w Polsce decyzji o wprowadzeniu dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych.
  • Innym pomysłem na rozwój elektromobilności jest zwolnienie zakupu samochodów elektrycznych z podatku VAT. Wiele zależy tu jednak od regulacji unijnych.
  • Nie ma co się zastanawiać, czy lepiej produkować samochody elektryczne czy autobusy elektryczne, ponieważ należy robić jedno i drugie - tłumaczy Michał Kurtyka. 


O dopłacie  do zakupu samochodu elektrycznego i to nawet 25 tys. zł mówił minister energii Krzysztof Tchórzewski. Pieniądze na ten cen mogłyby pochodzić z powstającego Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który będzie zasilany przez kierowców kupujących tradycyjne paliwo.

- Jeżeli chodzi o kwestię tego, w jaki sposób doprowadzić do upowszechnienia pojazdów elektrycznych, to jest na to bardzo wiele różnych odpowiedzi. Z jednej strony jest kwestia rozbudowy infrastruktury, a z drugiej strony obniżenia kosztów technologii, czyli przede wszystkim baterii. Jest też szereg państw, które stosowały, lub stosują w dalszym ciągu, dopłaty. To wszystko jest obecne w debacie publicznej - mówi Michał Kurtyka, wiceminister energii.

Jak zapewnia, dziś nie jeszcze ma żadnej decyzji ws. dopłat do zakupu samochodów elektrycznych.

Przypomina doświadczenia wielu krajów, np. Holandii, gdzie były bardzo znaczące dopłaty przyznawane do zakupu pojazdów elektrycznych, a w momencie ich ograniczenia spowodowało to efekt czkawki i liczba sprzedawanych samochodów została ograniczona.

- To jest temat, z którym będziemy się poruszali z pewną ostrożnością, mając świadomość, że budzi on bardzo duże emocje i oczekiwania. Wymaga to pewnej dozy cierpliwości, pewnej dozy pragmatyzmu i rozwagi  - dodaje Michał Kurtyka. 

Czytaj także: Norwegowie zapłacą wysoką cenę za elektromobilną rewolucję

Innym pomysłem na rozwój elektromobilności jest zwolnienie zakupu samochodów elektrycznych z podatku VAT. Minister Kurtyka tłumaczy, że tu wiele zależy od regulacji unijnych.

- Należałoby taki postulat dyskutować z wszystkimi 27 naszymi partnerami w UE, ponieważ dyrektywa VAT wymagałaby w tym przypadku porozumienia pomiędzy krajami - wyjaśnia minister Kurtyka. 

W Polsce istnieją plany budowy własnego elektrycznego samochodu osobowego. Taki projekt byłby realizowany od zera, a tymczasem dobrze rozwija się produkcja autobusów elektrycznych. Może więc na tym segmencie warto się skoncentrować? 

Michał Kurtyka odpowiada, że niewątpliwie myślenie o przyszłości elektromobilności musimy zaczynać od producentów autobusów. Oni za sobą już zbudowali dosyć znaczący łańcuch poddostawców, który w naturalny sposób będzie można wykorzystać w innych segmentach rynku motoryzacyjnego. 

Zwraca uwagę, że między autobusem a samochodem osobowym jest kilka innych kategorii, jak np. samochód dostawczy. W jego ocenie samochody elektryczne bardzo dobrze mogą się wpisać w istniejący łańcuch dostaw. 

Największy rynek i największa liczba pojazdów jest jednak generowana na rynku samochodów osobowych. To jest również wyzwanie, które wymaga największego wyprzedzenia czasowego.

Wyjaśnia, że nie ma co się zastanawiać, czy lepiej produkować samochody elektryczne czy autobusy elektryczne, ponieważ należy robić jedno i drugie. 

- Mam wrażenie, że to, co cię dzisiaj w Polsce dzieje wokół elektromobilności, to więcej PR, a mniej realnego działania - ocenia WNP.pl Krzysztof Bolesta, dyrektor ds. badań w Polityka Insight.

Czytaj więcej: Na poważne, realne działania ws. elektromobilności musimy jeszcze poczekać
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Michał Kurtyka o dopłatach do zakupu aut elektrycznych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!