PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ostry raport NIK o ochronie konsumenta na rynku energii

Autor: WNP.PL (ICH)
02-11-2018 12:34
Ostry raport NIK o ochronie konsumenta na rynku energii

NIK podkreśla, że do skutecznego egzekwowania praw konsumenta energii elektrycznej niezbędne jest wprowadzenie dodatkowych rozwiązań prawnych.

Fot. Shutterstock

Najwyższa Izba Kontroli wzięła pod lupę prawa konsumentów energii elektrycznej. Z raportu wynika, że nie były one w pełni respektowane. Niewydolny system ochrony konsumenta, bierność administracji rządowej oraz brak współpracy pomiędzy organami państwa przyczyniały się do nasilenia nieuczciwych praktyk na rynku po umożliwieniu odbiorcom prądu wolnego wyboru jego dostawcy - oceniła Izba w raporcie obejmującym lata 2014-2017.

  • NIK wskazuje, że konsumenci borykali się m.in. ze zbyt długimi terminami zmiany sprzedawcy czy nieterminowym rozliczaniem się z nimi sprzedawców
  • Zdaniem kontrolerów, że zabrakło skoordynowanych działań ze strony administracji rządowej, UOKiK i URE przeciwdziałających oszustwom na rynku energii, a współpraca UOKiK i URE w eliminowaniu nieuczciwych sprzedawców była nieskuteczna
  • W ocenie NIK  konieczne jest przyjęcie uregulowań poprawiających  sytuację konsumentów  w obszarach zmiany sprzedawcy energii, ochrony odbiorcy, którego nie stać na energię oraz wdrażania inteligentnych sieci elektroenergetycznych

NIK oceniła efektywność modelu przestrzegania praw konsumenta energii elektrycznej w Polsce.
Kontrolą zostały objęte lata 2014-2017, sprawdzeniu podlegały Ministerstwo Energii, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urząd Regulacji Energetyki, Enea, Energa-Obrót, PGE Obrót, Tauron Sprzedaż, Enea Operator, Energa-Operator , PGE Dystrybucja i Tauron Dystrybucja. Ponadto NIK objęła badaniem kwestionariuszowym.m.in. rzeczników praw konsumenta.

Zdaniem Izby ceny prądu w Polsce dla gospodarstw domowych należą wciąż do jednych z najniższych w Unii Europejskiej, co jest spowodowane faktem niepełnego uwolnienia rynku energii.

Dynamika zmian cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych w wybranych krajach UE (źródło : NIK)
Dynamika zmian cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych w wybranych krajach UE (źródło : NIK)

NIK wskazuje, że  wysokość cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych ustala Urząd Regulacji Energetyki i chociaż w 2008 r. jego prezes opublikował pierwszy plan liberalizacji rynku to, po 10 latach, ceny energii elektrycznej dla gospodarstw domowych nadal podlegały regulacji.

- Wymóg ich taryfowania tłumił realną konkurencję na rynku energii. Ceny, skalkulowane na poziomie podstawowych kosztów sprzedaży energii wraz z obsługą tego procesu, nie były impulsem dla spółek energetycznych do walki o nowych klientów. Tracił na tym odbiorca końcowy pozbawiony korzyści płynących z liberalizacji rynku, takich jak dopasowanie oferty handlowej do indywidualnych potrzeb czy poprawa jakości świadczonych usług- czytamy w komunikacie NIK.

KOMENTARZE (1)

  • ErgoSum 2018-11-05 12:42:50
    Zestawienie faktów bardzo fajne ale porażające. Jeśli chodzi o diagnozę NIK to wydana została w oparciu o przysłowie: "kowal zawinił, Cygana powiesili". Całe to nieszczęście ma źródło w liberalizacji wprowadzanej na zasadzie małpiego nasladownictwa zjawisk w UE-15. Nasz system zupełnie się do tego nie nadawał. Próby wprowadzania konkurencji polskiego węgla z polskim węglem- musiały spełznąć na niczym. Dopuszczenie do obsługi rynku spekulantów, z brakiem wyposażenia Prezesa URE w skuteczne narzędzia walki ze spekulantami, naciągającymi nieświadomych odbiorców końcowych na zmianę sprzedawcy, który handlował Inflantami nie należącymi do niego- musiało sie tak skończyć jak skończył Artur Andersen w USA. Jeśli inspektorzy NIK, chcieliby faktycznie przyłożyć Min. Tchórzewskiemu bo go nie lubią, to powinni staranniej szukać przyczyny złych zjawisk. Przyjrzyjcie się narzutom na energię wytwarzaną w przesyle i dystrybucji. Przyjrzyjcie się podatkom na każdym szczeblu od wytwarzania po zużycie- takich "obrazków" jakoś tu brakuje. Przyjrzyjcie się setkom przerw w dostawach i odstępstw w poziomie napięcia u odbiorcy końcowego. Brak reakcji dystrybutorów jest oczywisty, ich to zbyt mało boli (czytaj kosztuje). A NIK sprawdził jak działa "z urzędu" naliczanie rekompensat za niedotrzymanie warunków dostaw. Niech NIK spróbuje się dodzwonić w czasie awarii do PUK któregokolwiek dystrybutora, będzie miał prawdziwy obraz lekceważenia odbiorcy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.163.20.57
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 041 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

561 728 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 125 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.