Pora na ograniczenie emisji CO2 m.in. w transporcie i rolnictwie

Pora na ograniczenie emisji CO2 m.in. w transporcie i rolnictwie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Komisja środowiska PE opowiedziała się w środę za ograniczeniem emisji CO2 przez sektory transportu, rolnictwa, budynków i odpadów w UE o co najmniej 30 proc. do 2030 r. w odniesieniu do poziomów emisji z 2005 r.

  • Zgodnie z przegłosowaną propozycją kraje UE będą miały własne wiążące cele krajowe w zakresie ograniczenia emisji CO2.
  • Przykładowo Polska do końca przyszłej dekady będzie musiała je zmniejszyć w sektorach transportu, budownictwa, rolnictwa i odpadów o 7 proc. w stosunku do 2005 roku.
  • Porozumienie ma przybliżyć UE do wypełnienia paryskiego porozumieniem klimatycznego, które zakłada 40-procentową redukcję emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku w porównaniu z poziomami z roku 1990.

- Dobrą wiadomością dzisiejszego dnia jest to, że nasz głos zmienia europejskie zobowiązania w ramach porozumienia paryskiego w konkretne cele i działania, a przyjęte prawo jest bardziej rygorystyczne niż pierwotny wniosek Komisji, jednak wciąż jesteśmy daleko od prawdziwie niskiego poziomu emisji - powiedział w środę Gerben-Jan Gerbrandy (ALDE), sprawozdawca projektu w komisji.

Jak dodał, aby walczyć z globalnym ociepleniem, konieczne są dalsze cięcia emisji. - Europa, a także inne części świata będą musiały natychmiast przystąpić do prac nad propozycjami dodatkowych redukcji emisji - dodał.

PE podkreśla, że decyzja pozwoli na stworzenie wiążących celów redukcji dla sektorów, które nie są objęte systemem handlu emisjami, tzw. ETS. Ta grupa - sektory rolnictwa, transportu, budownictwa i odpadów - jest określana mianem non-ETS i odpowiada łącznie za około 60 proc. emisji gazów cieplarnianych w UE.

Przegłosowana propozycja zakłada, że każde państwo członkowskie UE będzie musiało postępować zgodnie ze swoją "ścieżką" redukcji emisji, począwszy od 1 czerwca 2019 r. (Komisja Europejska wcześniej proponowała 2020 r.). Europosłowie przyjęli też w środę rezolucję, która ma służyć zwiększeniu absorpcji CO2 przez lasy.

Przedstawiciele państw członkowskich i negocjatorzy Parlamentu Europejskiego osiągnęli porozumienie w sprawie nowych wiążących celów redukcji CO2 dla tych sektorów w grudniu ub.r. Decyzja musi być zaakceptowana ostatecznie przez PE na sesji plenarnej. Ma to się stać w marcu tego roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pora na ograniczenie emisji CO2 m.in. w transporcie i rolnictwie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!