Naszym zdaniem […] pomoc publiczna związana z przydziałem darmowych uprawnień do emisji CO2 na okres 2021-2030 nie powinna mieć charakteru stricte inwestycyjnego, a taki miałaby w przypadku rozdziału uprawnień w przetargach projektów. Naszym zdaniem ta pomoc powinna mieć również charakter operacyjny - mówi Maciej Burny, sekretarz Rady Zarządzającej Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej.
W Parlamencie Europejskim (PE) trwają prace dotyczące zmian w dyrektywie EU ETS, czyli nad reformą systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2. Do kluczowych kwestii należą tzw. mechanizmy kompensacyjne, z których w okresie 2021-2030 mogłaby korzystać m.in. Polska, a więc reguły przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji CO2 dla energetyki i zasady korzystania z środków Funduszu Modernizacyjnego dedykowanego inwestycjom w energetyce. Jaki jest stan prac nad zasadami przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji CO2?
- Rada Europejska, podczas unijnego szczytu klimatycznego w październiku 2014, określiła m.in., że cel redukcji emisji CO2 na 2030 wynosi 40 proc. w stosunku do 1990 roku, a w tym w obrębie instalacji objętych EU ETS ma wynieść 43 proc. w stosunku do 2005 roku. W ramach przyjętych wówczas ustaleń ustalono, że Polska będzie mogła przekazać nieodpłatnie energetyce maksymalnie 40 proc. przysługującej puli uprawnień do emisji CO2 na okres 2021-2030.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa
regulamin.
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Reforma EU ETS. Jakie zasady przydziału darmowych uprawnień do emisji CO2?