PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rynek energii wymaga od konsumentów coraz większej wiedzy

Autor: PAP
14-03-2014 15:29
Rynek energii wymaga od konsumentów coraz większej wiedzy
fot. PTWP

Konsumenci powinni być coraz bardziej świadomi regulacji i swoich praw, aby korzystać na liberalizacji rynku energii - ocenia Federacja Konsumentów. Według niej konsumenci, zmieniając sprzedawcę prądu, często dają się oszukiwać.

Jak mówił w piątek na konferencji prasowej prawnik z Federacji Andrzej Bućko, bardzo duży procent trafiających do niej skarg dotyczących rynku energii odnosi się do oszustw, wprowadzania w błąd czy niedoinformowania przy zmianie sprzedawcy energii. "Jakość obsługi klienta przez polskie przedsiębiorstwa energetyczne, duże i małe, nie jest specjalnie wysoka, a to dlatego, że większość firm nie boi się utraty klientów i specjalnie nie walczy o nowych" - ocenił.
Prezes FK Kamil Pluskwa-Dąbrowski uważa, że aby skorzystać na zmianach rynku energii, konsumenci powinni być coraz bardziej świadomi swoich praw i regulacji. Mniej świadomi częściej są oszukiwani, bądź tracą na zmianach - ocenił.

"Osoba podająca się za montera czy inkasenta, ale zawsze podająca się za przedstawiciela dotychczasowego sprzedawcy, prosi o podpisanie jakiegoś protokołu, np. oględzin licznika, który w rzeczywistości jest umową z nowym sprzedawcą. Konsument orientuje się zazwyczaj w sytuacji po miesiącu, gdy przychodzi rachunek z nowej firmy" - mówił Bućko, opisując jedną z najczęstszych praktyk podawaną w skargach.

Podkreślił, że oczywiście taką umowę można wypowiedzieć, ale tu firmy stosują różne procedery - kary umowne, odszkodowania itp. W takiej sytuacji lepiej czekać na pozew, a nie reagować na żądania zapłaty kary - ocenił. Zauważył jednak, że często ludzie płacą "dla świętego spokoju".

Prawnik FK przypomniał, że od umowy zawartej poza siedzibą firmy można bez konsekwencji odstąpić w ciągu 10 dni, składając pisemne oświadczenie. Był jednak przypadek, że jedna z firm przyjmując takie oświadczenie podsuwała klientom do podpisu rzekome pokwitowanie przyjęcia, które w rzeczywistości było wycofaniem wypowiedzenia.

Bućko ocenił, że efektem takich praktyk jest coraz bardziej powszechne przekonanie, zwłaszcza wśród osób starszych, iż zmiana sprzedawcy energii to wyłącznie sposób na ich oszukanie.

Federacja wskazała też inny mechanizm, często opisywany w skargach do niej. Chodzi o właścicieli domów, którzy dostali rachunek na kilka-kilkanaście tys. zł za energię za ostatnich kilka lat, bo okazało się, że przez ten czas inkasent po prostu nie odczytywał im licznika. Okres rozliczeniowy konsumenta nie może być dłuższy niż rok - przypomniał Bućko. Jak dodał, po reklamacjach sprzedawcy w końcu się przyznają, że nie sczytywali licznika, ale dalej twierdzą, że zapłata się należy. "Nie do końca, bo należności za energię elektryczną przedawniają się już po dwóch latach" - podkreślił.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 701 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

592 261 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.