SPEC chce wydać w 2011-15 ponad 1 mld zł na inwestycje i zwiększać udział w rynku

SPEC chce wydać w 2011-15 ponad 1 mld zł na inwestycje i zwiększać udział w rynku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej (SPEC), którego prywatyzacja ma wkrótce ruszyć, zamierza wydać w latach 2011-15 powyżej 1 mld zł na inwestycje w modernizację obecnych sieci ciepłowniczych, budowę nowych oraz poprawę efektywności energetycznej. Spółka wypracowała w 2010 roku ok. 82 mln zł zysku na sprzedaży wobec ok. 40 mln zł rok wcześniej - poinformował PAP Michał Machlejd, prezes SPEC.

"W latach 2011-15 chcemy przeznaczyć na inwestycje ok. 1 mld zł, z czego 80 proc. to inwestycje w rozwój rynku, w modernizację istniejących i budowę nowych sieci, oraz w poprawę efektywności energetycznej" - powiedział PAP prezes Machlejd.

Poinformował, że głównym celem spółki jest zwiększenie udziału w rynku.

"Priorytetem dla spółki jest zwiększenie liczby odbiorców i rozwój rynku. Mamy dwa zidentyfikowane obszary, do których chcielibyśmy jak najszybciej dotrzeć. Po pierwsze, są to tereny wewnątrz miasta, zlokalizowane stosunkowo blisko naszej sieci. Po drugie, tereny na obrzeżach Warszawy, gdzie musimy wykonać inwestycje, zbudować nowe magistrale, by dostarczyć później ciepło. Chcemy rozwijać się na terenie Warszawy - są jeszcze dzielnice ze słabo rozwiniętą siecią ciepłowniczą, na przykład Białołęka Wschodnia, Winnica czy Ursus Skorosze" - powiedział prezes.

Poinformował, że w najbliższych latach, do 2020 roku, SPEC chce przyłączyć ok. 810 MW mocy potencjalnego rynku.

"To dużo, bo większość przedsiębiorstw ciepłowniczych nie notuje wzrostów. Warszawa się rozbudowuje, powstają nowe osiedla, deweloperzy starają się o przyłączenie do naszej sieci, bo cena za nasze ciepło jest niższa niż alternatywne ciepło produkowane z gazu. Na rynku warszawskim cena ciepła to ok. 42 zł brutto za GJ, a cena ciepła produkowanego w kotłowni gazowej to ok. 60 zł brutto. To sprawia, że mimo iż nakłady potrzebne do doprowadzenia naszego ciepła są wyższe, to jednak coraz więcej odbiorców się do nas zgłasza" - powiedział Machlejd, dodając, że ciepło w Warszawie jest także najtańsze w porównaniu z innymi miastami, gdzie kosztuje 50-65 zł brutto za 1 GJ.

"Dużo daje skala i to, że od dłuższego czasu poprawiamy bilans mocy. W 2010 roku przyrost mocy per saldo wyniósł 34,8 MW" - powiedział prezes.

Strategia spółki zakłada także optymalizację funkcjonowania, głównie w obszarze minimalizacji strat na przesyle.

"To wiąże się z ciągłym procesem wymiany i modernizacji naszej sieci, i stosowania nowocześniejszych technologii. Co roku wymieniamy ok. 18 km naszych sieci, a kolejne 5 km stanowi budowa nowych odcinków" - powiedział prezes.

Podkreślił, że wiele inwestycji jest realizowanych w ścisłej korelacji z miastem Warszawa.

"Głównie dotyczy to obszarów wewnątrz miasta, przykładem jest budowa drugiej linii metra, gdzie będziemy wymieniać poszczególne odcinki sieci wzdłuż ul. Świętokrzyskiej. Koordynacja prac zapewnia nam możliwość wymiany sieci, zanim miasto poprawi nawierzchnię jezdni. W przeciwnym wypadku nie moglibyśmy wejść na ten teren przez kolejne 5 lat" - zauważył Machlejd.

W ramach optymalizacji SPEC prowadzi też inwestycje związane z projektem inteligentnej sieci ciepłowniczej, czyli jej lepszym opomiarowaniem. Elementem projektu jest program zdalnego odczytu liczników.

SPEC finansuje inwestycje głównie środkami własnymi. Stara się jednak o środki zewnętrzne na program przebudowy węzłów grupowych na indywidualne.

"Liczymy, że Szwajcarsko-Polski Program Współpracy udzieli nam wsparcia w kwocie ok. 20 mln zł na ten cel. Jesteśmy dobrej myśli, bo wstępna pozytywna decyzja została wydana. Mamy nadzieję, że w najbliższych miesiącach będzie potwierdzona, co dałoby nam szansę na realizację projektu. Gdybyśmy nie uzyskali tego wsparcia, to w mniejszym zakresie realizowalibyśmy prace z własnych środków" - powiedział prezes.

Głównym źródłem przychodów spółki jest działalność ciepłownicza. Spółka chce jednak zwiększyć sprzedaż latem i zdywersyfikować przychody, oferując nowe produkty i usługi.

"Mamy program doposażenia węzłów cieplnych w moduły cw, bo w części starszych budynków, zwłaszcza w Śródmieściu, dostarczane przez nas ciepło jest wykorzystywane do ogrzewania, tymczasem może ono służyć także do przygotowania ciepłej wody użytkowej" - powiedział prezes.

"W niedalekiej przyszłości chcemy wprowadzić nowy produkt, czyli chłód, który pozwoliłby wykorzystać produkowane ciepło do chłodzenia zwłaszcza dużych, nowoczesnych biurowców, które dziś korzystają z klimatyzatorów, obciążających system elektroenergetyczny. Mamy odpowiednie technologie, za parę lat chcielibyśmy zaproponować pierwsze takie podłączenia" - dodał.

SPEC rozbudowuje także sieć światłowodową, którą oferuje operatorom telekomunikacyjnym.

"Nasza sieć światłowodowa ma teraz ponad ok. 60 km, w sumie chcemy mieć ok. 90 km do 2013 roku. Chcemy ją wykorzystać do wewnętrznych celów korporacyjnych oraz jako źródło dodatkowych przychodów z tytułu usług związanych z przesyłem informacji dla operatorów telekomunikacyjnych" - powiedział prezes.

"Pierwsze umowy zostały podpisane. To dodatkowa działalność podjęta dla dywersyfikacji przychodów" - dodał.

SPEC osiągnął w 2009 r. blisko 1,3 mld zł przychodów netto ze sprzedaży. Zysk netto wyniósł 36,9 mln zł.

Dokładne wyniki za 2010 rok nie są jeszcze znane, w spółce trwa właśnie audyt.

Wiadomo, że wynik na sprzedaży wyniósł w ubiegłym roku ok. 81 mln zł w porównaniu z ok. 43 mln zł w 2009 roku. Wartość aktywów SPEC za 2009 r. to ok. 1,48 mld zł

"Styczeń, luty, grudzień i wrzesień ubiegłego roku były zdecydowanie chłodniejsze niż w 2009 roku. Temperatura ma istotny wpływ na wyniki przedsiębiorstw ciepłowniczych. Trzeba też pamiętać o taryfie, która obowiązuje od 2010 roku i będzie jeszcze do połowy 2011 roku" - powiedział Machlejd, dodając, że spółka wnioskować będzie o podwyżkę taryfy.

"System taryfowania oparty jest na uzasadnionych kosztach, które planujemy na kolejny okres taryfowania. Będziemy wnioskować o wyższą taryfę. Musimy prowadzić inwestycje, rosną też koszty operacyjne, więc powinniśmy się odzwyczaić od tego, że energia jest tania" - powiedział prezes.

SPEC jest wiodącym dostawcą ciepła w Polsce, zarządzającym największym systemem ciepłowniczym w Unii Europejskiej i jednym z największych na świecie, o długości ponad 1700 km. Przedsiębiorstwo zaspokaja około 80 proc. potrzeb cieplnych Warszawy, dostarczając ciepło do ok. 19 tys. obiektów na podstawie ok. 10 tys. umów, głównie ze wspólnotami mieszkaniowymi, spółdzielniami i dużymi biurowcami.

SPEC, działa od 1952 r. Od 2003 r. w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego, działa w formie jednoosobowej spółki akcyjnej, której właścicielem w 100 proc. jest m.st. Warszawa.

Urząd Miasta poinformował ostatnio o rozpoczęciu postępowania zmierzającego do prywatyzacji SPEC w trybie negocjacji podjętych na podstawie publicznego zaproszenia. W tegorocznym budżecie miasto zaplanowało uzyskanie z tytułu prywatyzacji SPEC 750 mln zł. Wg tej informacji wkrótce ma nastąpić publikacja oficjalnego zaproszenia do negocjacji w sprawie kupna ciepłowniczej spółki.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: SPEC chce wydać w 2011-15 ponad 1 mld zł na inwestycje i zwiększać udział w rynku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!