Tauron będzie konkurentem Polsatu i T-Mobile

Tauron będzie konkurentem Polsatu i T-Mobile
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Coraz wyraźniej widzimy, że jeżeli klient ma łatwość, wygodę współpracy z jednym partnerem, który jest stabilny i wiarygodny, będzie dążył do odbioru maksymalnie wielu usług z jednego źródła. Dlatego Polsat i T-Mobile będą konkurentami Tauronu w nieodległej perspektywie - mówi w rozmowie z WNP.PL Kamil Kamiński, wiceprezes ds. klienta i wsparcia korporacyjnego w Grupie Tauron.

  • Już w październiku 2018 roku powstanie w Katowicach bazowa sieć infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych, składająca się z 22 ładowarek.
  • Tauron wraz z Polskim Funduszem Rozwoju wspiera innowacyjne firmy we wczesnej fazie rozwoju. Fundusz EEC Magenta to novum wśród grup energetycznych na polskim rynku.
  • Tauron dywersyfikuje strukturę przychodów. 25 proc. marży sprzedaży Tauronu ma być osiągane z przychodów innych niż stricte energetyczne.
  • Podejście spółki do klienta ma być pakietowe. W zależności od źródła wytwarzania ciepła w danym gospodarstwie klient będzie miał dopasowywaną ofertę cenową energii elektrycznej oraz gazu.
  • Grupa Tauron chce zaistnieć jako dostawca nie tylko energii elektrycznej czy gazu.

Dlaczego Tauron angażuje się w elektromobilność i co chce dzięki temu osiągnąć?

Kamil Kamiński, wiceprezes ds. klienta i wsparcia korporacyjnego w Grupie Tauron: – Elektromobilność w Tauronie rozpatrujemy w wielu wymiarach. W perspektywie biznesowej to obszar, który może napędzać nasz biznes jako firmy wytwarzającej i sprzedającej energię, budującej infrastrukturę ładowania i tworzącej nowe linie biznesowe. Równie istotny jest jednak dla nas aspekt społeczny, bowiem rozwój elektromobilności, szczególnie w centrach miast, może przełożyć się na realne ograniczenie niskiej emisji.

W sferze biznesowej chcemy utrzymać pozycję lidera w zakresie rozwoju elektromobilności co najmniej na swoim obszarze dystrybucji. Chcemy być firmą, która będzie miała najwięcej ładowarek, dostępnych w możliwie niewielkich odległościach na całym tym obszarze, tak aby nasi klienci mogli poruszać się tu autami elektrycznymi w sposób komfortowy i bezpieczny.

Pierwsze efekty zapowiedzieliście jeszcze w tym roku.

– To prawda. Już w październiku tego roku powstanie w Katowicach bazowa sieć infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych, składająca się z 22 ładowarek. Będzie ona służyła m.in. usłudze car-sharingu. Już jesienią użytkownicy będą mogli wypożyczyć jeden z 20 samochodów dostępnych we flocie operatora.

Czytaj też: W grupie Tauron pojawi się luka pokoleniowa na 5 tys. pracowników

Projekt w Katowicach to dla Tauronu początek budowy oferty dotyczącej elektromobilności. System ładowarek i sprzężona z nim usługa car-sharingu traktowane są jako kompetencyjny pilotaż. Grupa chce zebrać doświadczenia zarówno z zakresu obsługi floty samochodów elektrycznych, jak i przetestować oprogramowanie służące do zarządzania infrastrukturą oraz procesem ładowania.

Katowice mają być dla nas wizytówką w kontekście rozmów z innymi samorządami. W stolicy Górnego Śląska chcemy pokazać, jak taki program jest wdrażany. Kolejne ładowarki będą instalowane w porozumieniu z partnerami biznesowymi – np. sieciami handlowymi. 20 ładowarek zamontujemy w partnerstwie z samorządem Katowic.

Kiedy Katowice osiągną poziom Amsterdamu w elektromobilności?

– Trudno wskazywać konkretne daty, bo charakterystyka Katowic jest zdecydowanie inna niż Amsterdamu. Rozpoczęliśmy jednak konkretne wdrożenia z zakresu elektromobilności, które już w tym roku przybliżą Katowice do światowego poziomu w tym zakresie.

Musimy też pamiętać, że w Amsterdamie jest większy rynek samochodów elektrycznych korzystających z infrastruktury ładowania. U nas nadal dylemat – co pierwsze: infrastruktura czy rynek – nadal jest otwarty.

Czy pozostałe działania na rzecz czystego powietrza również przebiegają tak dynamicznie?

– Transformacja w tym kierunku będzie postępowała wolniej lub szybciej w zależności od zachowań konsumenckich. Przekonanie ludzi do wymiany ogrzewania nie jest łatwe z uwagi na bariery finansowe, ale również wieloletnie przyzwyczajenia. Z tego powodu półtora roku temu zainicjowaliśmy program „Oddychaj powietrzem”. To było coś unikatowego w skali kraju - koncern energetyczny wyszedł z polityką edukowania klientów w zakresie szkodliwości spalania śmieci i złej jakości paliwa w domowych piecach.

W tej chwili obserwujemy realizację gigantycznego programu termomodernizacji domków jednorodzinnych. To jest punkt wyjścia budowania świadomości społecznej w zakresie czystego powietrza, ponieważ wszystko zaczyna się od świadomości, myślenia.

Działacie także w obszarze inteligentnych miast.

– Rzeczywiście w Grupie Tauron działa już podmiot Tauron Dystrybucja Serwis, który specjalizuje się w rozwiązaniach o charakterze smart city. Jego nazwa ulegnie ewolucji w kierunku Tauron Smart City czy Smart Solution. Wypracowujemy też rozwiązania, na razie w skali pilotażowej, wykorzystujące internet rzeczy dla potrzeb inteligentnego miasta.  

Dostrzegamy, że w tej chwili formuła polityki handlowej w obrębie tradycyjnie rozumianej energetyki musi być uzupełniana o partnerskie podejście do samorządów.

W tej chwili trend ekologiczny idzie w ślad za świadomością, ale i zamożnością mieszkańców. Dostrzegamy, że coraz więcej włodarzy będzie decydowało się na wyjście do mieszkańców z konceptem „eko” – gmina ekologiczna, gmina kupująca tylko energię z OZE, itp.

Jaki jest odzew samorządów?

– Mamy pierwsze wdrożenia. W Raciechowicach zbudowaliśmy model współpracy, który nie bazuje na twardym zero-jedynkowym przetargu, gdzie decyduje tylko cena, ale taki, w którym jesteśmy w stanie zaproponować coś więcej w pakiecie.

Co możecie zaoferować gminie w tym pakiecie?

– Na przykład wymianę oświetlenia na LED-owe, którą sfinansujemy, a gmina z oszczędności spłaci ten kilkunastomilionowy „kredyt”.

Jaki wpływ na wyniki Tauronu mogą ważyć działania tego typu: elektromobilność, smart city czy rynek ESCO?

– Na pewno aktywnie szukamy rozwiązań dywersyfikujących nasz miks wytwórczy. Tzw. klasyczna firma energetyczna musi ewoluować, stąd procentowy udział odnawialnych źródeł energii we flocie wytwórczej Grupy Tauron będzie rósł i mamy na to konkretne plany i rozwiązania.

Jednak na OZE nie patrzę tylko z tego punktu widzenia. Chodzi także o działania proefektywnościowe, jeśli chodzi o zużycie energii przez gminy, indywidualnych odbiorców biznesowych czy indywidualnych klientów, którzy pod marką Tauron zainstalują panele fotowoltaiczne i staną się prosumentami.

Chcę podkreślić jedno: Grupa Tauron z powodu uwarunkowań, związanych z tak a nie inaczej ukształtowaną flotą wytwórczą, nie jest głucha na trendy rynkowe i działania konkurencji. Nie chcemy przeoczyć posunięć, na przykład dotyczących paneli fotowoltaicznych, czy też działań związanych z odpowiednim opomiarowaniem i zarzadzaniem zużyciem energii elektrycznej.

Nasze projekty badawczo-rozwojowe nie mają na celu tworzenia innowacji dla innowacji. Wypływają z konkretnych potrzeb biznesowych, które dzięki nim mają być rozwiązane.  Wraz z Polskim Funduszem Rozwoju stworzyliśmy fundusz EEC Magenta, który wspiera innowacyjne firmy we wczesnej fazie rozwoju. Łączna jego kapitalizacja to 210 mln zł. To absolutne novum wśród grup energetycznych na polskim rynku.

Powiedział pan o kluczowej roli zmiany świadomości, jeżeli chodzi o podejście proekologiczne Polaków. Podjęliście wspólne działania z PFR. Czy oczekujecie jeszcze czegoś więcej ze strony rządu?

– Działania z PFR to kolejny etap w tej drodze. W tej chwili mamy zapowiedź gigantycznych pieniędzy na termomodernizację, 100 mld zł w ciągu 10 lat.

Podobnie może być w przypadku elektromobilności. Może też zdarzyć się coś innego: równie dobrze może dojść do tak przełomowego rozwiązania technologicznego, które zasadniczo wpłynie na cenę aut elektrycznych. Jeżeli pojawi się odpowiednio wydajne rozwiązanie związane z akumulowaniem energii elektrycznej, żadne rządowe programy wsparcia nie będą konieczne.

Jestem przekonany, że jesteśmy w przeddzień przełomu technologicznego w szybkości ładowania i akumulowania energii.

Jednak nie odpowiedział pan wprost na poprzednie pytanie.

– Cele podporządkowane są strategii Grupy. Chcemy by 25 proc. marży sprzedaży Tauronu było osiągane z przychodów innych niż stricte energetyczne. Po drugie, każdego roku 0,4 proc. łącznych przychodów Grupy, czyli około 80 mln zł. przeznaczamy na badania i rozwój.

Tauron w ciągu ostatnich kilku lat transformuje się z luźno zorganizowanej struktury holdingowej do koncernu. Coraz mniej działamy poprzez pryzmat zamkniętej spółki córki, coraz więcej przez pryzmat segmentu.

Rynek wymaga od nas podejścia pakietowego wobec klienta, dlatego musi być wspólna polityka handlowa w obszarze oferty dla klienta. Podporządkowywana temu będzie nasza kampania promująca ofertę w IV kwartale tego roku.

Na czym ma polegać nowy pakiet?

– W zależności od źródła wytwarzania ciepła w danym gospodarstwie klient będzie miał dopasowywaną ofertę cenową energii elektrycznej oraz gazu. Inną ofertę dostanie klient, który odbierać od nas tylko energię elektryczną, inną ten, który zdecyduje się kupować także gaz czy ekogroszek.

Ważna jest nasza obecność w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa, z którego mamy dofinansowanie na poprowadzenie wielu tysięcy kilometrów światłowodu. To także może być przełom w pojmowaniu energetyki przez Polaków.

Powtórzę coś, co jeszcze dwa lata temu wywoływało kontrowersje: głównym aktywem Grupy Tauron nie są już bloki energetyczne, ale klient. Musimy odpowiednio zarządzić doświadczeniem klienta i jego przywiązaniem do marki Tauron, nie tylko jako firmy wyłącznie dostarczającej energię, ale oferującej określony pakiet usług.

Jak dziś chcecie zarządzać komunikacją z klientami?

– Problem umiejętnej pracy z klientem dzięki odpowiedniemu zapleczu teletechnicznemu ma cała branża energetyczna. Branża finansowa czy telekomunikacyjna znacznie nas w tym zakresie wyprzedza. Wdrażamy w związku z tym bardzo ambitny plan w zakresie zaplecza informatycznego obsługi klienta.

Realizujemy wewnętrzny program Klient 360 stopni, w ramach którego uruchamiamy najnowocześniejsze technologie w obszarach CRM, contact center, omnichannelingu. Ma to pozwolić jak najlepiej zarządzić zasobem, którym dysponujemy, czyli ponad 5 mln klientów.

Jeszcze w tym roku będzie dostępna wielofunkcyjna aplikacja internetowa. Obsługa klienta w internecie będzie bardziej prokliencka, dotychczasowy e-bok zastąpimy dużo czytelniejszą i funkcjonalniejszą stroną internetową. Nasz klient jednym klikiem zapłaci wszystkie faktury, te zostaną wewnętrznie rozesłane pomiędzy nasze spółki w Grupie.

Dziś idąc do klienta, m.in. samorządowego nie rozmawiamy tylko o cenie energii elektrycznej, ale o całym ekosystemie produktów, które Tauron dostarcza.

Z punktu widzenia spektrum usług, które chcecie dostarczać, kto jest dla was najważniejszą konkurencją?

– Mamy około 40-proc. udział we wszystkich zmianach dostawcy gazu w kraju, więc na pewno PGNiG. Coraz wyraźniej widzimy, że jeżeli klient ma łatwość, wygodę współpracy z jednym partnerem, który jest stabilny, wiarygodny, będzie dążył do odbioru maksymalnie wielu usług z jednego źródła.

A np. Polsat i T-Mobile będą konkurentami Tauronu?

– Tak i to nawet w nieodległej perspektywie. Biorąc pod uwagę efekty pozyskiwania klientów w obszarze gazu i energii, nie bagatelizujemy konkurencji, ale i my potrafimy mobilizować swoich klientów.

Wyróżnia nas to, że nasi przedstawiciele nie chodzą po domach. Zależy nam na klientach, którzy czują więź z firmą. W punktach obsługi klienta coraz więcej załatwianych spraw jest związanych ze sprzedażą pakietową. Klient przychodząc tam często poszerza zakres współpracy z Tauronem, decydując się na kupno gazu czy innych usług.

Coraz ważniejsza dla nas jest także kwestia doradztwa technicznego. Zdajemy sobie bowiem sprawę, że rolą firmy takiej jak Tauron, jest nie tylko dostarczenie podstawowych mediów energetycznych, ale zapewnienie klientom poczucia komfortu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

SPÓŁKI

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Tauron będzie konkurentem Polsatu i T-Mobile

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!