Polskie ciepłownictwo staje się coraz bardziej innowacyjne. Przykładem nowoczesnych rozwiązań w tej branży jest cyfryzacja całej sieci ciepłowniczej w Warszawie o długości ok. 1700 km - mówi Philippe Lanoizelée, dyrektor ds. innowacji i rynku grupy Veolia w Polsce.
- Pierwszym warunkiem jest zagwarantowanie sobie prawa do pomyłki, co z definicji oznacza, że spółka będzie podejmować ryzyko i je zaakceptuje. Drugim – stworzenie otoczenia sprzyjającego promocji takich innowacji w spółce. Ma to na celu poprawę komunikacji poprzez zapewnienie ludziom miejsca i czasu na spotkania oraz dyskusję. Następnie przyda się stworzenie ram do ustrukturyzowania pomysłów oraz ich analizy. Ostatnim warunkiem będzie nagradzanie pomysłów, czy to w drodze wyróżnienia, premii, czy innych zachęt.
Czy to duża zmiana w kulturze organizacji?
- Z jednej strony nie, gdyż prowadzimy działalność od ponad 160 lat, przetrwaliśmy już liczne sytuacje kryzysowe i nie raz musieliśmy wymyślić siebie na nowo. W mojej ocenie to już stało się częścią naszego DNA. Z drugiej strony tak, gdyż przy nowej technologii wszystko odbywa się szybko.
Trzeba zauważyć, że dzięki cyfryzacji skrócił się dystans dzielący nas od klienta bezpośredniego, będącego odbiorcą końcowym. Ważne jest zatem, abyśmy korzystali z wszystkich nowych technologii dostępnych na świecie i w naszej branży.
Jakie są praktyczne innowacje w sektorze ciepłowniczym w Polsce?
- Doskonałym przykładem jest to, co zrobiliśmy i dalej robimy w Warszawie, przeprowadzając cyfryzację całej naszej sieci. Mam tu na myśli sieć ciepłowniczą, jedną z największych w Europie, obejmującą ok. 1700 km rur. Zamierzamy monitorować każdy węzeł, każdy wyciek oraz każdy zespół, dzięki czemu nowy system będzie w stanie lepiej przewidywać wszelkie awarie i pozwalać na ich szybsze usunięcie. To ogrom pracy, lecz możemy tego dokonać dzięki jednoczesnemu wykorzystaniu wielu różnych technologii z innych branż. Sami ich nie wymyśliliśmy, ale naszym wkładem w innowacyjność jest połączenie tych technologii, co pozwala nam dostarczać odbiorcom bardziej ergonomiczne rozwiązania sprawiające, że sieć jest bardziej niezawodna i efektywna energetycznie.
Rozmawiał: Dariusz Ciepiela
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Veolia: polskie ciepłownictwo coraz bardziej innowacyjne