PKP Energetyka ma nadal obowiązki wynikające z obronności państwa, a inwestor CVC Capital Partners to fundusz inwestycyjny bardzo znany na świecie - mówiła w Sejmie minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak, odpowiadając na pytania posłów dot. prywatyzacji polskiej spółki.
Wasiak odpowiadała, że obwiązki wynikające z obronności państwa - m.in. w zakresie militaryzacji, planowania operacyjnego, szkolenia obronnego, zaspokajania potrzeb sił zbrojnych RP oraz wojsk sojuszniczych, programowania obronnego - nie zostały zdjęte ze spółki, niezależnie od tego, czy zostanie sprzedana, czy też nie zostanie.
"CVC Capital Partners to fundusz o charakterze inwestycyjnym, bardzo znany na świecie, realizujący przedsięwzięcia inwestycyjne na całym świecie. Zarządza środkami ponad 300 inwestorów, głównie z Ameryki Północnej, Europy i Azji o wartości ponad 50 mld dolarów. Do grona inwestorów zaangażowanych w CVC zaliczają się największe i najbardziej wymagające instytucje na całym świecie, w skład których wychodzą fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne" - powiedziała.
Jako przykład wymieniła fundusz emerytalny amerykańskich kolejarzy oraz kanadyjski fundusz emerytalny, a także fundusze kościoła anglikańskiego. Dodała, że CVC w transakcji miało prawo do wskazania spółki celowej dla realizacji inwestycji, zgodnie z uregulowaniami prawnymi dotyczącymi zbywania akcji skarbu państwa. Podkreślała, że takie transakcje z wykorzystaniem spółki celowej są normalną praktyką stosowana na świecie.
Odpowiedziała też na pytanie dotyczące tego, jakie impulsy rozwojowe uzyska polska gospodarka z tytułu transakcji. "Bezpośrednim skutkiem realizacji tej sprzedaży jest napływ 1,5 mld zł nowego kapitału do Polski, którego teraz jeszcze nie ma w naszym kraju" - zaznaczyła. Dodała, że pochodzenie, jak i sposób wniesienia kapitału, nie budzi wątpliwości.
"Dzięki tej transakcji spłacony zostanie historyczny dług Grupy PKP. Obecnie sięga on kwoty 800 mln netto. Ponadto środki pozyskane w ten sposób mogą być przeznaczone na dokapitalizowanie PKP Intercity, które jest bardzo potrzebne. PKP Intercity w dalszym ciągu potrzebuje zakupu nowego taboru, modernizacji dworców kolejowych oraz modernizacji zaplecza potrzebnych od obsługi taboru" - powiedziała Wasiak.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: W Sejmie o prywatyzacji PKP Energetyka