PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zapowiada się ciężki rok dla segmentu detalicznego w Orlenie

Autor: wnp.pl (MS)
30-03-2011 12:53

Wszystko wskazuje na to, że rok 2011 będzie kolejnym rokiem spadku zysków w segmencie detalicznym, szczególnie z uwagi na rekordowe ceny detaliczne, które bardzo mocno ograniczają możliwe do zrealizowania marże - uważa Kamil Kliszcz, analityk DI BRE Bank.

Według niego dodatkowo we znaki koncernowi może dawać się elastyczność cenowa popytu, co pokazał już styczeń, w którym według prasowych doniesień, dynamika wolumenów sięgnęła -10 proc. w stosunku do poprzedniego roku.
- Powoli wygasa również siła pozytywnego wpływu sprzedaży pozapaliwowej na wzrost zysków, która w ubiegłym roku poprawiła EBIT już tylko o 43 mln zł, wobec 110 mln zł w 2009 roku i 108 mln zł w 2008 – analizuje Kamil Kliszcz. Pojawiło się przy tym ryzyko dla tego obszaru w postaci
pomysłu senatu wprowadzenia zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych.

- Zwracamy uwagę, że to właśnie ten obszar był źródłem strukturalnej poprawy rezultatów segmentu detalicznego i wzrostu EBIT z 439 mln zł w 2006 roku do obecnych ponad 800 mln zł - w latach 2007-10 dodatkowa marża pozapaliwowa w stosunku do 2006 to prawie 300 mln zł – zauważa analityk.

- Ostatecznie w naszych prognozach zakładamy, że w 2011 roku EBIT segmentu detalicznego spadnie do poziomu 783 mln zł, a powrót do zysków powyżej 800 mln zł będzie możliwy dopiero w 2012 roku przy zakładanej korekcie cen ropy – podsumowuje Kamil Kliszcz. Dodaje jednocześnie, iż szacunki te uwzględniają już wpływ przejętych w 2010 roku 56 stacji w Niemczech od koncernu OMV, która to transakcja była odpowiedzialna za wzrost wydatków inwestycyjnych segmentu o 58 mln zł.

W obszarze detalicznym Orlen w 2010 roku zanotował rekordowe wolumeny sprzedaży, wyższe o 4,6 proc. w stosunku do roku 2009, szczególnie jeśli chodzi o rynek polski i niemiecki. Gorzej sytuacja wygląda w Czechach, gdzie znaczna część obrotu przesunęła się do szarej strefy i roczne dynamiki są ujemne ( od 6 do 16 proc. w zależności od paliwa i kwartału).

- Niestety wysoka sprzedaż odbywała się przy dużym spadku marż na stacjach z uwagi na wysokie ceny (wzrost cen ropy oraz podwyżka opłaty paliwowej na dieslu z 98 zł/m3 do 234 zł/m3 od 1 stycznia) i prowadzoną agresywną walkę konkurencyjną, co wpłynęło na spadek zysku segmentu z 880 mln zł do 825 mln – przypomina analityk.
Podobał się artykuł? Podziel się!

NA GIEŁDZIE


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 714 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

574 373 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.