Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej: uwaga na oszustów

Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej: uwaga na oszustów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Do Urzędu Regulacji Energetyki nieustannie wpływają skargi dotyczące nieetycznych praktyk niektórych przedstawicieli handlowych. URE ostrzega przed nieuczciwymi sprzedawcami i apeluje: dokładnie sprawdzajmy, co podpisujemy.

- Musimy uważać, co podpisujemy. Wybierajmy takie oferty, które rzeczywiście przynoszą nam korzyści. Jak na każdym rynku, także tutaj trafiają się oczywiście także nieuczciwi sprzedawcy czy akwizytorzy, którzy nie zapoznają klienta ze wszystkimi warunkami umowy. Bardzo często zdarza się, że nie mamy nawet świadomości, że zmieniliśmy sprzedawcę energii. Myślimy, że podpisaliśmy jakiś rachunek, a okazuje się, że jesteśmy już teraz klientem innego sprzedawcy prądu. Często też takie umowy są transakcjami wiązanymi, np. przy rachunku za energię mamy jeszcze dodatkowe ubezpieczenia czy jakieś inne usługi - ostrzega Agnieszka Głośniewska, rzecznik URE. - Bardzo często nowi sprzedawcy dodają też tzn. opłatę handlową, której wcześniej nie mieliśmy, co będzie naszym dodatkowym kosztem - dodaje.

Rzeczniczka URE radzi więc przede wszystkim sprawdzać samą cenę energii i to nie tylko w pierwszym roku funkcjonowania naszej nowej umowy, ale także w kolejnych latach.

14 dni na odstąpienie od umowy




Jeżeli już jednak podpiszemy niekorzystną dla nas umowę, mamy 14 dni na odstąpienie od niej.

- Jeżeli podpisaliśmy umowę poza lokalem przedsiębiorcy, czyli np. u nas w domu, i nie jesteśmy z niej zadowoleni, wtedy mamy 14 dni, aby zgłosić ewentualne odstąpienie od umowy. Sprawdźmy również, co jest bardzo ważne, warunki odstąpienia od umowy, bo bardzo często jeśli te 14 dni minie, a umowa jest podpisana na kilka lat, to bardzo ciężko jest nam ją rozwiązać. Może się to wiązać np. z wysokimi kosztami - wyjaśnia Agnieszka Głośniewska.

Zmiana sprzedawcy jest bezpłatna

Gość radiowej Jedynki przypomina, że sama procedura zmiany sprzedawcy energii elektrycznej czy gazu jest usługą bezpłatną.

- Będziemy płacić teoretycznie tylko to, co wynika z nowej umowy – mówi rzeczniczka URE.

Oszuści działają również na rynku gazu

Nieuczciwi sprzedawcy pojawiają się nie tylko na rynku energii elektrycznej, ale i gazu.

- Coraz więcej odbiorców zmienia sprzedawcę gazu, co jest pokłosiem tego, że coraz więcej firm zaczyna sprzedawać nam ten surowiec, rynek się rozwija, jest na nim coraz większa konkurencja. W związku z czym tutaj także pojawiają się firmy, które nie zawsze uczciwie chcą pozyskać klientów i tutaj także powinniśmy uważać – podkreśla Agnieszka Głośniewska.

Jak wynika z danych URE, na nowego sprzedawcę energii elektrycznej decyduje się średnio 10 tys. osób miesięcznie. Łącznie do maja tego roku zdecydowało się na to blisko 340 tys. klientów indywidualnych i ponad 140 tys. odbiorców biznesowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej: uwaga na oszustów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!